Geplaatst door HvA

HvA-studente ontwerpt app voor lastiggevallen vrouwen

Amsterdam kondigde deze week maatregelen aan tegen seksuele intimidatie. Meer dan 50% van de vrouwen heeft hier last van, blijkt uit onderzoek van de gemeente, en in de leeftijd 15-34 jaar zelfs 81%. Maar bijna niemand doet aangifte. HvA-studente Rosanne Verbeek (26) verbaast het niets. Ze heeft een app ontworpen om vrouwen in de gelegenheid te stellen laagdrempelig en anoniem melding te doen van intimidatie in het Amsterdamse uitgaansleven.

Rosanne Verbeek in de buurt van het Leidseplein, waar ze zelf werd lastig gevallen
“Vrouwen voelen zich nu niet veilig genoeg om een incident te melden,” weet Verbeek uit ervaring. Zelf werd ze vorig jaar seksueel geïntimideerd toen ze een avond uit was met vriendinnen.

Leeftijdgenoten
Ze ging op onderzoek uit onder vrouwelijke leeftijdgenoten en werd zó gegrepen door het onderwerp dat ze er haar afstudeerproject van maakte aan de opleiding Communicatie en Multimedia Design. Daaruit volgde het idee voor de app Femalert waarmee ze vorige week glansrijk haar bachelor-diploma behaalde.

Machteloos
Over haar eigen ervaring vertelde ze in een interview in het Parool: “Er ging een man met een stijve piemel van achter tegen me aanstaan. Ik schrok ervan, draaide me om en gaf de man een klap. Maar meer heb ik niet gedaan. Ik wilde de avond niet verpesten en ik voelde me niet veilig genoeg om er in de club direct wat van te zeggen. En eigenlijk besefte ik later pas wat er precies was gebeurd. Toen werd ik heel boos op de situatie en ik voelde me machteloos. Ik kon er niets meer aan doen.”

Het incident liet haar niet los. Verbeek zocht per mail contact met de club om die op de hoogte te brengen van wat er op hun feesten gebeurt. Tegen de verwachting in nodigde de clubeigenaar haar uit voor een gesprek. Hierdoor kreeg ze ook een beeld van de andere kant, namelijk dat het lastig kan zijn voor clubs om in te grijpen als vrouwen zich niet melden.

Voor haar afstudeerproject aan de HvA benaderde Verbeek in totaal vijfenvijftig vrouwen via instagram in de leeftijdscategorie 18 t/m 27 jaar. Drieënvijftig van hen bleken last te hebben gehad van seksuele intimidatie in het uitgaansleven in Amsterdam, maar niemand deed aangifte of op een andere manier melding van het incident.

“Dit komt omdat ze überhaupt niet weten waar ze het moeten melden en omdat ze vooral denken dat het niet serieus genomen zal worden. Ook blijkt dat vrouwen – net als ik – pas de volgende dag of dagen later de behoefte hebben om melding te maken van de seksuele intimidatie.”

Doorontwikkeling
Verbeek krijgt begeleiding van HvA-docent en senior onderzoeker Mirjam Vosmeer van het lectoraat Play & Civic Media. “Rosanne heeft voor een maatschappelijk relevant thema gekozen dat helaas ontzettend actueel is,” zegt Vosmeer, die potentie ziet in de doorontwikkeling van de app.

“Hopelijk vinden we een bedrijf bereid om de verdere realisatie van een werkend prototype als stage aan te bieden aan een HvA-student bij de opleiding HBO ICT. Die kan zich dan storten op het programmeren van de ‘achterkant’ van de app,” aldus Vosmeer.

Sterke vrouwen
Verbeek is blij met alle aandacht voor het onderwerp, maar heeft nog wel één kanttekening te plaatsen bij de insteek van de gemeente. “Die is erg gericht op kwetsbare vrouwen, alsof vooral zij slachtoffer worden van seksuele intimitatie. Maar het kan iedere vrouw overkomen. Ik zou liever benadrukt zien hoe sterk vrouwen zijn die seksuele intimidatie melden en hulp zoeken.”
De app kreeg dan ook de naam Femalert mee om twee redenen: “Fem verwijst naar Feminisme. Ik wil vrouwen in de gelegenheid stellen om voor zichzelf op te komen. Maar het verwijst ook naar burgemeester Femke Halsema, omdat ik vind dat zij moet weten wat zich afspeelt in de stad,” aldus Verbeek.