Hybride werken stimuleert de groei en ontwikkeling van Gen Z op de werkvloer

Uit onderzoek van International workplace group, bekend van de merken Spaces en Regus, blijkt dat 71% van de Nederlandse CEO’s gelooft dat hybride werken Gen Z helpt om sneller te leren en te groeien.
Onderzoek toont aan dat hybride werken essentieel is voor het aantrekken van toptalent, waarbij Gen Z groots voorstander is van het model.
Hybride werken draagt bij aan een betere werk-privébalans, bevordert de samenwerking tussen verschillende generaties (42%) en stimuleert de ontwikkeling van soft skills. Daarnaast beschouwt 45% van Gen Z het als essentieel voor hun carrièregroei.
CEO’s zijn van plan te investeren in lokale, flexibele werkplekken om tegemoet te komen aan de vraag naar kortere reistijden en een betere werk-privébalans.
Amsterdam, 14 januari 2025 – Gen Z is de toekomst van de arbeidsmarkt en zij hechten veel waarde aan de vrijheid om zelf te bepalen waar zij werken. Hoewel sommige experts stellen dat werken op afstand uitdagingen met zich meebrengt, toont recent onderzoek van International Workplace Group—het moederbedrijf van Spaces en Regus—een ander perspectief. Nederlandse CEO’s geven aan dat flexibele werkmodellen de professionele groei van Gen Z versnellen en tegelijkertijd de samenwerking en het aanpassingsvermogen tussen verschillende generaties bevorderen. Dit onderzoek laat zien dat hybride werken niet alleen een voorkeur is voor jonge werknemers, maar ook een kans biedt voor groei.
Hybride werken als sleutel tot het succes van Gen Z
Uit het onderzoek blijkt dat 71% van de CEO’s gelooft dat hybride werken Gen Z-medewerkers in staat stelt om effectiever te leren van ervaren collega’s, waardoor de groei binnen hun functie wordt versneld. Gen Z-medewerkers krijgen de flexibiliteit die zij wensen door de tijd op kantoor te combineren met thuiswerken en werken op een flexibele locatie dichter bij huis, terwijl ze ook profiteren van mentoring en praktische begeleiding wanneer ze op locatie zijn. Daarnaast merkt 35% van de CEO’s op dat senior medewerkers onder dit model meer tijd hebben om junior collega’s te begeleiden en te coachen. Ten minste 71% is het erover eens dat hybride werken Gen Z-medewerkers helpt snel te groeien in hun functies.
Bijna driekwart (74%) van de CEO’s is het ermee eens dat hybride werken wordt omarmd door Gen Z en medewerkers van alle andere generaties, wat bewijst dat dit model geschikt is voor de toekomst. Daarnaast benadrukt 72% dat hybride werken cruciaal is voor het aantrekken en aannemen van het beste talent, wat een belangrijke factor is in een competitieve arbeidsmarkt.
“Wat veel bedrijven zich niet realiseren, is dat Generatie Z de eerste generatie is voor wie vijf dagen naar kantoor gaan niet normaal is,” zegt jongerenonderzoeker en generatie Z-expert Laura Bas. “Zij groeiden op tijdens COVID en ervaarden al vroeg dat werken op afstand mogelijk is en vaak geen afbreuk doet aan de resultaten. Veel jonge mensen waarderen deze flexibiliteit en stellen nu de traditionele werkweek ter discussie.” Bas benadrukt dat deze voorkeur genuanceerd is. “Goed om hierbij te vermelden dat hun voorkeur deels is. Bijna alle onderzoeken laten zien dat weinig Gen Z’ers volledig remote willen werken, omdat ze juist graag willen verbinden met collega’s. Daarvoor moet je elkaar zien. Daarnaast kiezen steeds meer mensen ervoor om lokaal te werken, op een werkplek in de buurt van waar ze wonen. Dit biedt hen niet alleen flexibiliteit, maar ook een betere balans tussen werk en privé.”
De verschillende behoeften van de moderne werkvloer
Hybride werken speelt ook in op de diverse behoeften op de werkvloer. Meer dan de helft (55%) van de CEO’s geeft aan dat dit model medewerkers helpt bij het beter beheren van verplichtingen, zoals familie verantwoordelijkheden, terwijl 42% opmerkt dat het de samenwerking tussen verschillende generaties verbeterd – een belangrijke factor bij het overbruggen van vaardigheidstekorten en het stimuleren van innovatie. Dit wordt ondersteund door eerder onderzoek van de International Workplace Group, waarin 1.001 werkende volwassenen werden ondervraagd. Daaruit blijkt dat bijna 45% van de Gen Z-werknemers gelooft dat hybride werken hun carrièreontwikkeling kan versnellen. Daarentegen erkent 47% dat volledig remote werken de ontwikkeling van soft skills belemmert, die het beste geleerd kunnen worden door collega’s te observeren. Met hybride werken voelt 47% van Gen Z dat zij voldoende face-to-face interactie krijgen om deze vaardigheden te ontwikkelen, waardoor persoonlijke groei wordt gecombineerd met professionele kansen. Daarnaast merkte 42% van de CEO’s op dat jongere medewerkers geld besparen op woon-werkverkeer.
Lokale kantoren voor een betere balans
De voorkeur van Gen Z voor kortere reistijden beïnvloedt de verdeling van werkplekken. De groeiende vraag naar lokale, flexibele werkplekken heeft geleid tot een toename van coworking plekken buiten grote steden. Deze nieuwe flexibele werkplekken stellen medewerkers in staat lange reistijden te vermijden en de werk-privébalans te vinden die Gen Z het belangrijkst vindt. Zo’n 42% van de CEO’s heeft als prioriteit om het komende jaar te investeren in flexibele werkplekken dichtbij waar personeel woont.
“Generatie Z groeit op in een digitale wereld waar flexibiliteit centraal staat,” zegt Bas. “Dit uit zich niet alleen in hun werkvoorkeuren, maar ook in hoe ze omgaan met tijd en productiviteit. Ze zijn gewend om online te werken, hebben vaak een side hustle en stellen de traditionele werkuren ter discussie.”
Mark Dixon, oprichter en CEO van International Workplace Group: “Bedrijven die geen hybride werkplekken bieden, lopen het risico het beste jonge talent mis te lopen. Voor velen is flexibiliteit geen extraatje, maar een noodzaak, en zij zullen geen banen overwegen die vijf dagen per week een lange reistijd vereisen. Flexibel werken biedt bedrijven meer voordelen dan alleen het behouden van medewerkers. Het hybride model blijkt ook de productiviteit en werktevredenheid van werknemers te verhogen, terwijl het ook de kosten aanzienlijk verlaagt. Het is dan ook geen verrassing dat steeds meer bedrijven hybride werken op de lange termijn omarmen.”
Noot voor de redactie, niet voor publicatie
*Onderzoek onder 500 Nederlandse CEO-deelnemers in augustus 2024 door Censuswide. Census Wie is geaccrediteerd door de Market Research Society (MRS) en het onderzoek volgde de MRS-richtlijnen.
**Onderzoek onder 1.001 Nederlandse deelnemers in juni 2024 door Mortar Research. De enquête werd afgenomen onder volwassenen in Nederland die in traditioneel kantoorwerk werken. De steekproef was representatief voor regio en geslacht. Mortar Research is geaccrediteerd door de Market Research Society (MRS) en het onderzoek volgde de MRS-richtlijnen.
Over IWG PLC
IWG is wereldwijd marktleider in hybride werkoplossingen en werkplekmerken. Wij creëren persoonlijke, financiële en strategische waarde voor bedrijven van elke omvang. Van de meest opwindende bedrijven en bekende organisaties ter wereld, tot individuen en de volgende generatie industrieleiders. Allemaal maken ze gebruik van de kracht van IWG’s hybride werkplatform om hun productiviteit, efficiëntie, wendbaarheid en marktnabijheid te vergroten.
IWG’s onovertroffen netwerk omvat ongeveer 4.000 locaties in meer dan 120 landen en 83% van de Fortune 500-bedrijven behoren tot ons groeiende klantenbestand. Via onze merken, waaronder Regus, Spaces, HQ en Signature, helpen wij miljoenen mensen en hun bedrijven om productiever te werken. Dat doen we door ’s werelds toonaangevende hybride werkplatform te bieden met professionele, inspirerende en collaboratieve werkruimten en digitale diensten die allemaal beschikbaar zijn via de IWG-app.
Bezoek www.iwgplc.com en voor meer informatie over samenwerken met IWG, raadpleeg:https://www.iwgplc.com/develop-a-location
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.