Innovatieve aanpak voor verantwoord schermgebruik onder kinderen
Roosendaal, 19 september 2024 – Gametimer introduceert een innovatieve oplossing om kinderen op een positieve, educatieve manier verantwoordelijkheid te leren nemen voor hun schermgebruik. Dit veelzijdige apparaat werkt voor verschillende schermen, zoals spelcomputers, tablets, laptops en telefoons, en is momenteel het enige concept dat zo breed inzetbaar is. Met het stijgende schermgebruik onder jongeren groeit de bezorgdheid over de negatieve effecten daarvan. Zo is meer dan 30% van de Nederlandse jongeren onder de 15 jaar al bijziend door overmatig schermgebruik, en dit aantal blijft toenemen. Veel ouders vinden het moeilijk om schermtijd effectief te reguleren, vooral wanneer hun kinderen meerdere apparaten gebruiken.
Verantwoordelijkheid bij kinderen
In tegenstelling tot bestaande systemen laat Gametimer kinderen zelf verantwoordelijkheid nemen voor hun schermtijd. In plaats van eindeloze discussies of rigoureuze maatregelen, zoals routers uitschakelen of apparaten wegnemen, biedt Gametimer een constructieve aanpak. Kinderen krijgen de regie binnen de afgesproken limieten, wat zorgt voor een positieve en eerlijke benadering. Zo leren ze op jonge leeftijd plannen en organiseren, terwijl ouders erop kunnen vertrouwen dat het schermgebruik op een gezonde manier wordt beheerd.
Beloningssysteem voor extra motivatie
Naast het bevorderen van verantwoordelijkheid stimuleert Gametimer kinderen met een speels beloningssysteem. Ouders stellen wekelijks een bedrag in dat hun kind kan verdienen door zich aan de afgesproken schermtijd te houden. Kinderen accepteren de Gametimer snel omdat het voelt als een spel waarin ze zelf controle hebben over hun schermtijd, wat zorgt voor minder weerstand en meer verantwoordelijkheid.
Eenvoudig en wereldwijd te gebruiken
De app werkt wereldwijd en is eenvoudig te gebruiken, ongeacht tijdzones of valuta. Ouders hebben inzicht in de schermtijd van de afgelopen 7 dagen en kunnen via de app de speeltijdlimieten per dag instellen in de Gametimer. Het apparaat is ontworpen met oog voor eenvoud en gebruiksgemak, zodat kinderen van alle leeftijden het apparaat probleemloos kunnen bedienen. Door zelf hun schermtijd te beheren binnen de afgesproken limieten, leren kinderen dat pauzes en stoppen onderdeel zijn van schermgebruik.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.