Industry Wire

Geplaatst door baZoeKa

Internet Service Provider baZoeKa gaat energie verkopen

Op het eerste gezicht lijken ADSL en digitale tv hele andere productgroepen te zijn dan energie, realiseert Mark Hekkelman, directeur van baZoeKa, zich. Hekkelman: ‘Wie beter kijkt, zal toch tal van overeenkomsten zien. Het zijn vergelijkbare producten in die zin dat het beide consumentengoederen zijn die sterkt met het dagelijks leven zijn verweven. Daarnaast geldt dat zowel internet als gas in de vorm van abonnementen wordt aangeboden én dat de consument kan kiezen uit meerdere combinaties of abonnementsvormen.’

Volgens Hekkelman is energie een interessante productgroep voor baZoeKa door de complexiteit ervan: ‘De productgroep energie is complex, omdat de abonnementsvoorwaarden zijn opgebouwd uit veel verschillende componenten. Juist door deze complexiteit verwacht ik dat een kanaal als baZoeKa een toegevoegde waarde heeft naast alle bestaande E-tail portalen waarop energieaanbieders onderling worden vergeleken. Ik ben dan ook van mening dat beide productgroepen elkaar versterken en dat energie goed aansluit bij de core-business van onze resellers. Onze resellers kunnen een betere service aan hun klanten bieden doordat ze meerdere producten kunnen verkopen en de consument kan via dezelfde – bekende – weg naast hardware en digitale tv- en internetabonnementen nu ook een overeenkomst afsluiten voor gas en elektriciteit.’

Het nieuwe kanaal dat het aanbod van de vele energieleveranciers inzichtelijk maakt, biedt consumenten uitkomst die door de bomen het bos niet meer zien. Op deze manier kunnen ze toch elk jaar eenvoudig de tarieven vergelijken en probleemloos overstappen, zoals de Consumentenbond aanbeveelt omdat hierdoor aanzienlijk op de kosten kan worden bespaard. Het belang van de consument is een-op-een ook het belang van de E-tailers. Voor hen is het immers in eerste instantie van belang dat de consument hen weet te vinden in de wirwar van aanbieders, dat de consument hen vervolgens op objectieve kenmerken kan vergelijken om daarna eventueel direct en eenvoudig over te stappen.

PrizeWize
baZoeKa werkt in het kader van de nieuwe productgroep ‘Energie’ samen met PrizeWize. Hekkelman: ‘PrizeWize is een van de grootste onafhankelijke vergelijkingssites en verkoopkanalen als het om energie gaat. Ze hebben een tool op hun website waarmee klanten in een paar eenvoudige stappen energieaanbieders kunnen vergelijken. Dit kunnen ze al naar gelang hun voorkeur doen op basis van het (geschatte) jaarverbruik van elektriciteit en gas of op basis van de voorschotten die ze op dit moment betalen. De uitkomst is een vergelijking op prijs, aangevuld met specifieke en relevante informatie zoals beoordelingen van andere klanten en informatie over de looptijd van het contract. In het geval van een aankoopbeslissing kan een klant kiezen of hij elektriciteit en gas via een gemeenschappelijk abonnement afsluit of dat hij dit bij verschillende aanbieders doet. De dienstverlening van PrizeWize is gratis; ook worden er geen extra (overstap)kosten in rekening gebracht door de nieuwe energieleverancier. PrizeWize biedt de laagste prijsgarantie en de nieuwe energieleverancier zorgt er als klap op de vuurpijl voor dat oude abonnementen worden opgezegd. Met andere woorden, de samenwerking met PrizeWize biedt de consument eenvoud, kwaliteit en zekerheid.’

Resellers
baZoeKa gaat de energie aan de man brengen via zijn bestaande netwerk van resellers. Dit bestaat uit bijna 1600 onafhankelijke en zelfstandige dealers die op de baZoeKa-portal zijn aangesloten. Bekende namen als BelCompany, Paradigit, The PhoneHouse en Media Markt behoren maken deel uit van het omvangrijke resellernetwerk. baZoeKa zal de orderverwerking en de uitbetaling van de orders verzorgen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht