Industry Wire

Geplaatst door Interpolis

Interpolis lanceert cybernoodknop voor mkb en pleit voor aanstellen Cyberhulpverlener (CHV’er)

Tilburg, 29 september 2025 – Verzekeraar Interpolis introduceert vandaag de dienst ‘GripOpCyber’. Deze oplossing is ontwikkeld om het midden- en kleinbedrijf (mkb) weerbaar te maken tegen de toenemende dreiging van cyberaanvallen. Speerpunten van de dienst zijn een continue monitoring van aanvallen op je IT-systemen en Cybernoodknop die garandeert dat ondernemers binnen één uur na een incident weer operationeel zijn. GripOpCyber gaat daarmee verder dan preventie en maakt bedrijven weerbaarder tegen cyberaanvallen.
De lancering van de GripOpCyber-dienst is een direct antwoord op de groeiende kwetsbaarheid van het Nederlandse bedrijfsleven. Uit onderzoek van de verzekeraar blijkt dat jaarlijks ruim één op de vijf bedrijven te maken krijgt met een serieuze vorm van cybercrime, zoals malware, phishing of ransomware. Binnen het mkb blijkt omgaan met cyberrisico’s een immense uitdaging.

Ruim 40% van de mkb’ers geeft dan ook aan zich zorgen te maken over cybercriminaliteit. Ondernemers maken zich met name zorgen over financiële schade (63%), verlies van (klant)data (44%) en het plat komen te liggen van het bedrijf (42%).

Weerbaarheid reikt verder dan preventie
‘Cyberaanvallen zijn een reëel risico waarop je als ondernemer voorbereid moet zijn. Die voorbereiding moet verder reiken dan enkel een focus op preventie. Het betekent ook inzetten op de weerbaarheid van je organisatie’, stelt René Voets, directeur Bedrijven bij Interpolis. ‘Bedrijven staan vaak meer dan drie weken stil om te herstellen van een cyberaanval en in de ergste gevallen leidt een aanval zelfs tot faillissement. Met GripOpCyber bieden we ondernemers de veerkracht om weerbaar te zijn op een cyberaanval.’

Investeringen in menselijke kennis blijven achter
Opvallend is dat de cyberzorgen van mkb’ers zich richten op zowel technische cyberrisico’s (bijv.: malware, 61%) als menselijk gedrag (bijv.: phishing, 55%), maar dat investeringen voornamelijk naar IT-oplossingen gaan. ‘Slechts 19% van de ondernemers maakt medewerkers actief bewust van de risico’s, terwijl hier ook veel winst te behalen valt voor de weerbaarheid van de organisatie’, aldus Voets.
‘Cyberhulpverlener (CHV’er) aanstellen’
Om juist die menselijke factor te versterken pleit Interpolis voor het aanstellen van een Cyberhulpverlener (CHV’er), naar het voorbeeld van de Bedrijfshulpverlener (BHV’er). De CHV’er is een aangewezen persoon binnen de organisatie die getraind is om adequaat te handelen bij een cyberincident, regelmatig oefent met collega’s en het bewustzijn over cyberrisico’s hoog houdt.

‘Een BHV’er vinden we heel normaal. Maar wie staat er klaar als je digitaal wordt getroffen?’ stelt Voets. ‘Met het aanstellen van een CHV’er kunnen we een nieuwe standaard zetten en de weerbaarheid in het mkb verhogen.’

‘Binnen één uur weer door’
‘De GripOpCyber-dienst biedt een totaaloplossing die verder gaat dan alleen preventie’, aldus Emy de Kock, cyber-expert bij Interpolis. ‘We hebben uit onze pilotfase al veel positieve reacties van ondernemers ontvangen. Via een persoonlijke intake door onze partner PanikButton wordt het cyberbeleid van het bedrijf in kaart gebracht en zorgen we dat de beveiliging op orde is. De GripOpCyber-dienst omvat 24/7 monitoring van cyberrisico’s en wordt de ondernemer toch gehackt, dan kunnen zij met GripOpCyber binnen één uur weer door met de meest belangrijke bedrijfsprocessen. Daarnaast kunnen we hulp bieden bij het oplossen van de hack.’

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht