Geplaatst door reichelt elektronik

Invloed coronavirus op Europese supply chains

Amsterdam, 26 februari 2020 – Het is aan de orde van de dag: nieuws dat het coronavirus verschillende landen in de EU heeft bereikt en berichten over prijzen die de lucht inschieten bij elektronicawebwinkels vanwege de teruglopende aanvoer door het coronavirus. Het eerste voelbare effect van het coronavirus voor de Nederlandse consument. De wereldeconomie ondervindt al langer de negatieve effecten van het coronavirus. Zo werd onlangs de toonaangevende wereldwijde beurs voor mobiele communicatie MWC in Barcelona geannuleerd – net als de International Motor Show in Peking.

Andere grote effecten zijn de terughoudendheid van de Chinese consument om geld uit te geven en verscheidene productieonderbrekingen, die een negatief effect hebben op de verkoopprognoses. Zo heeft Apple bijvoorbeeld al afscheid genomen van de prognoses voor het eerste kwartaal van 2020 en heeft Adidas, net als veel andere bekende consumentenmerken, te kampen met een omzetdaling in China van 85% ten opzichte van vorig jaar rond deze tijd.

Maar wat zijn de gevolgen voor de productie in Nederland? De situatie kan worden samengevat met de woorden “angstig afwachten”. Voor de consument in Nederland is de eerste verstoring al voelbaar. Maar problemen in de toeleveringsketen als gevolg van wekenlange fabriekssluitingen in China zullen over enkele weken aan het licht komen.

Hoe kunnen bedrijven tijdig voorzieningen treffen?
Christian Reinwald, hoofd Product Management en Marketing bij reichelt elektronik zegt hierover: “Onze partners in China geven ons een duidelijk signaal dat ze geen betrouwbare uitspraken kunnen doen over hoe de productiesituatie zich in de nabije toekomst zal ontwikkelen. Nu de manier waarop het aantal ziektegevallen wordt vastgesteld weer is veranderd, is er officieel sprake van minder nieuwe infecties, maar het valt nog te bezien hoe betrouwbaar deze cijfers werkelijk zijn. Bovendien is met de sterke toename van nieuwe infecties in Italië afgelopen weekend het gevaar van het coronavirus in Europa veel tastbaarder geworden.”

“Om niet angstig af te wachten, raden wij fabrikanten aan om uit voorzorg een voorraad aan te leggen en de productie op peil te houden. We zien het vergroten van onze eigen voorraad als een tijdelijke maatregel. Wij zijn ons ervan bewust dat bedrijven gewend zijn om op zeer korte termijn componenten op te slaan en dat dit ook deel uitmaakt van de prijsberekening – dit zal op de middellange en lange termijn niet veranderen. De productie mag echter niet tot stilstand komen door het ontbreken van belangrijke componenten die ook niet veel opslagruimte innemen. Paniekaankopen zijn zeker niet aan te raden, maar aan de te verwachten (kritische) vraag moet snel worden voldaan, omdat de situatie snel kan veranderen. Door tijdig voorzorgsmaatregelen te nemen, kunnen bedrijven hun productie garanderen zonder vertragingen in de levering en prijsstijgingen te hoeven accepteren”, stelt Reinwald.

Over reichelt elektronik
reichelt elektronik is een van Europa’s grootste online distributeurs voor elektronica en IT-technologie met meer dan 110.000 producten. Ook voor kleine bestellingen biedt reichelt klanten over de hele wereld een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, optimale voorraad en korte levertijd. Zowel particuliere als zakelijke klanten vinden in de webshop een breed scala aan bouwelementen, ontwikkelingsboards zoals single-board-computers, huishoud- en veiligheidstechniek en werkplaatsbenodigdheden. Daarnaast bestaat het assortiment uit elementen voor verlichting en meettechnieken, pc- en netwerktechnieken en stroomvoorziening. reichelt elektronik GmbH & Co. KG heeft zijn hoofdkantoor in Sande en is opgericht in 1969. Sinds 2010 is reichelt onderdeel van de Zwitserse Dätwyler Group, een leverancier met een focus op de industrie met vooraanstaande posities in internationale en regionale marktsegmenten.