Ipsos onderzoek Uber chauffeurs: ‘flexibiliteit is essentieel’
Amsterdam, 5 juni 2018 – Ipsos publiceert vandaag de resultaten van een anoniem en onafhankelijk onderzoek onder 300 (N=301) professionele chauffeurs in Amsterdam die de Uber-app gebruiken. Het onderzoek is uitgevoerd tussen 10 en 24 april 2018 door middel van telefonische interviews.
Uit de enquête blijkt dat de overgrote meerderheid van de chauffeurs met Uber rijdt vanwege de flexibiliteit die de app biedt en de controle die ze hebben over wanneer ze de weg op gaan. Op de vraag of zij liever zelfstandig werken of in loondienst van Uber, geeft bijna 9 op de 10 tien chauffeurs aan liever zelfstandig te werken. Bovendien geeft nagenoeg de helft van de respondenten te kennen dat de balans tussen werk en privé verbeterd is sinds ze rijden met de Uber app.
De resultaten:
- 83% van de chauffeurs zegt tevreden te zijn over rijden met de Uber-app en 69% zou “anderen die geïnteresseerd zijn Uber aanbevelen”. 74% ziet Uber als “een goed bedrijf”.
- 93% zegt controle te hebben over wanneer ze rijden. Slechts 3% is het daar niet mee eens. Maar liefst 93% is het eens dat dat de flexibiliteit die de Uber app biedt, reden is geweest om aan te melden.
- Op de vraag of chauffeurs liever zelfstandig opereren of als werknemer van Uber gezien en behandeld willen worden, zegt 88% van de chauffeurs dat zij liever als zelfstandig ondernemer opereren.
- Bijna tweederde (64%) van de chauffeurs vindt dat Uber de afgelopen 12 maanden zaken voor chauffeurs heeft verbeterd. De meest populaire functies die het bedrijf in de afgelopen periode heeft geïntroduceerd zijn: fooi via de app (92% positief) en lange rit notificatie (92% positief) gevolgd door de vergoeding voor wachttijd (82% positief).*
Andere resultaten uit het onderzoek zijn:
- 46% zegt dat het vermogen om een betere balans te creëren tussen werk en privé is verbeterd sinds ze rijden met Uber en 37% zegt dat de balans hetzelfde is gebleven. Slechts 17% geeft aan dat deze is verminderd.
- Tweederde (67%) van de chauffeurs geeft aan meer of evenveel tevreden te zijn met hun inkomen in vergelijking met hun vorige beroepsactiviteiten. Van deze 67% zegt 39% meer tevreden te zijn met het inkomen en geeft 28% aan dat hun tevredenheid gelijk is gebleven.
- 43% zegt van plan te zijn om langer dan twee jaar met Uber te blijven rijden en 8% is van plan om dat nog 1-2 jaar te doen. Slechts 3% van de respondenten zegt in de komende twee maanden te willen stoppen met Uber. 37% zegt het niet te weten.
- Voorafgaand aan het rijden met Uber was nagenoeg de helft van de chauffeurs werkzaam in een andere sector: 36% werkte fulltime en 10% parttime. 30% van de chauffeurs was voor Uber al actief op de taximarkt, 5% was student en 11% van de chauffeurs was hiervoor werkloos.
- 37% van de respondenten geeft aan ook te rijden met andere taxibedrijven naast het aanbieden van hun diensten via de Uber app.
Data van Uber toont aan:
- Bijna de helft (47%) van de Uber chauffeurs in Amsterdam rijdt minder dan 20 uur per week met de Uber app en 25% van de chauffeurs gebruikt de Uber app zelfs minder dan 10 uur per week.
- Chauffeurs die de Uber app in Amsterdam gebruiken, behalen gemiddeld een omzet van 30 euro per uur. De gemiddelde uitbetaling aan chauffeurs (na aftrek van de service fee en BTW over de service fee) is 21 euro per uur. De gemiddelde omzet per uur in Amsterdam is de afgelopen vier jaren met circa 25% gestegen.
Thijs Emondts, general manager Uber Nederland: “Toen Uber eerder dit jaar volop in het nieuws was, hebben we weinig gehoord van de chauffeurs die onze app in Amsterdam gebruiken. Onderzoek van Ipsos wijst uit dat chauffeurs de flexibiliteit van de app waarderen zodat ze zelf kiezen wanneer ze de weg op gaan. Ook blijkt dat ze liever zelfstandig zijn in plaats van in loondienst bij Uber.”
“De meeste chauffeurs herkennen de verbeteringen die Uber het afgelopen jaar heeft doorgevoerd, zoals fooi direct in de app ontvangen en notificaties voor lange ritten. Maar we blijven luisteren naar chauffeurs om hun zorgen aan te pakken en de kwaliteit van onze dienst te verbeteren voor diegenen die het hart van de Uber-ervaring vormen.”
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.