Geplaatst door iRobot

iRobot neemt grootste Europese distributeur Robopolis over

BEDFORD, 26 juli 2017 – Vandaag maakt iRobot Corp. (NASDAQ: IRBT), marktleider op het gebied van consumentenrobots, bekend een definitieve overeenkomst te hebben ondertekend die de overname van Robopolis SAS (Robopolis) bevestigd. Met de overname kan het bedrijf de marktpositie uitbreiden in Duitsland, Spanje, Frankrijk, België, Oostenrijk, Nederland en Portugal. De overname zal naar verwachting in oktober 2017 afgerond zijn.

De recente overname van de distributeur in Japan en nu Robopolis, stelt iRobot in staat om in te spelen op recente marktontwikkelingen omdat de populariteit van huishoudrobots in rap tempo toeneemt. Met de overname kan iRobot het distributienetwerk uitbreiden, eenduidige merkuitingen garanderen en beter inspelen op behoeften van Europese consumenten, terwijl de groeistrategie in West-Europa wordt doorgezet middels een consistente aanpak van alle marktactiviteiten, waaronder sales, marketing, branding, verkoopkanalen en klantenservice.

Robopolis is sinds 2006 de grootste distributeur van iRobot-producten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika (EMEA). Het bedrijf is actief in zeven sleutelmarkten in West-Europa, waaronder Duitsland, Spanje, Frankrijk, België, Oostenrijk, Nederland en Portugal. EMEA is een belangrijke strategische regio voor iRobot. Ongeveer 25 procent van de totale omzet in 2016 komt uit deze regio. Robopolis was verantwoordelijk voor bijna de helft van de inkomsten van iRobot in EMEA in 2016.

“We merken dat een meer directe marktstrategie nodig is om in te spelen op de groeipotentie die wij zien in Europa; we staan aan het begin van een tijdperk dat consumenten huishoudrobots omarmen in hun dagelijks leven”, aldus Colin Angle, CEO van iRobot. “Het Robopolis-team heeft sterk bijgedragen aan het opbouwen van iRobot als een toonaangevend consumentenrobotica-merk in West-Europa. We kijken ernaar uit dat zij nu ook formeel bij iRobot aansluiten en samenwerken om blijvende groei te waarborgen.”

“Het Robopolis-team is bijzonder blij om officieel toe te treden tot iRobot na een samenwerking van meer dan tien jaar,” zegt Denis Guyennot, CEO van Robopolis. “Met onze uitgebreide kennis van de iRobot-producten en onze ervaring in meerdere markten, zal de nieuwgevormde organisatie blijven investeren in hechte relaties met verkooppartners en hebben we een stevige basis om te blijven groeien in groeiregio EMEA.”

Robopolis wordt met het EMEA-hoofdkantoor van iRobot samengevoegd in het Verenigd Koninkrijk in Londen. Het bestaande Robopolis managementteam zal toetreden tot iRobot. De huidige CEO van iRobot Overaeas, Jean-Jacques Blanc, zal de nieuwgevormde operatie leiden en rapporteren aan Christian Cerda, Chief Operating Officer bij iRobot.

iRobot zal het bedrijf overnemen voor een bedrag van $141 miljoen, wat ongeveer gelijkstaat aan 0.9 maal de omzet van Robopolis in de afgelopen twaalf maanden tot eind juni 2017, onder voorbehoud van gebruikelijke aankoopprijsaanpassingen zoals uiteengezet in de definitieve koopovereenkomst. iRobot zal de overnameprijs in contanten betalen. De acquisitie zal naar verwachting in 2017 ongeveer $25 -$35 miljoen extra bijdragen aan de omzet. iRobot verwacht dat de acquisitie in 2017 tussen $0.45 en $0.30 verwateringeffect zal hebben. De verwachting is dat de overname begin 2018 voor een inkomensgroei en hogere winst per aandeel zal zorgen.