Jeugdcriminaliteit in beeld: REDRUM aan de slag voor platform Dealbreakers

Deze maand lanceert het platform Dealbreakers.nl, in het leven geroepen om te voorkomen dat jongeren met drugscriminaliteit in aanraking komen. Film- en animatiestudio REDRUM haakt, na het winnen van de aanbesteding, de komende vier jaar officieel aan als samenwerkingspartner voor het maken van alle audiovisuele content.
Door de toenemende drugsgerelateerde jeugdcriminaliteit zijn er vele initiatieven door het hele land verspreid om dit probleem aan te pakken. Om de krachten tussen verschillende partijen te bundelen heeft regio Zuid-Holland het platform Dealbreakers in het leven geroepen. Een platform dat inzet op inlichten en voorkomen. Gericht aan jongeren, ouders, leerkrachten en hulpverleners. Naast gastlessen, interventies, brochures en een speciale game is er nu het online platform. Dealbreakers ziet kans door aansprekende content de jonge en vaak nog onzichtbare doelgroep op tijd te bereiken. “Een platform als dit is nodig om alle betrokkenen met de neus dezelfde kant op te krijgen. Het zijn nu vaak losse eilandjes, allemaal met dezelfde goede bedoelingen maar het kan en moet efficiënter om dit probleem aan te pakken”, zegt Chrissie van der Meijden, projectmanager van het platform.
Met Dealbreakers breidt REDRUM het bestaande portfolio uit met sociaal gedreven projecten. Naast de net opgeleverde commercial voor social enterprise The Good Roll en mooie projecten voor onder andere het Glasmuseum, Happy Soaps en Potverdorie slaat het bedrijf doelgericht de handen in één met impactmakers. ‘We worden blij van al onze uiteenlopende klanten. Corporates, grote multinationals, agencies en overheden. De afwisseling houdt ons scherp en creatief. We merken dat steeds vaker ook de social enterprises ons bedrijf weten te vinden voor een samenwerking. Zo werkten we al veel voor de museale sector, maar ook steeds vaker voor start-ups en scale-ups die hun winst doorinvesteren in het mooier maken van de wereld. In welke vorm dan ook. Dat we met het Dealbreakers project ook indirect het verschil kunnen gaan maken in het leven van een kwetsbare groep jongeren, geeft een extra kick voor iedereen die eraan meewerkt,” aldus Carlijn Pluijmakers Emmen, directeur van REDRUM.
De eerste pilots zijn inmiddels gedraaid voor de lancering later deze maand. Een podcast en video waarin Lize Korpershoek met diverse betrokkenen in gesprek gaat. Zoals met moeder Diana, wiens zoon in de top 600 belandde en met ex-drugsdealers die inmiddels op de blaren van hun keuzes hebben gezeten.
Maar ook footage voor een zogeheten sms-bom wordt komende week gedraaid. Het OM stuurt binnenkort een bericht naar 1000 nummers die gevonden zijn in de telefoon van opgepakte drugsdealers. Om gebruikers en mede-dealers te attenderen op de gevaren van drugsgebruik.
Vanaf januari gaan de geplande concepten één voor één in productie. “Zo maken we een animatieserie, videoclip met een bekende artiest, maar ook een interactieve video, vlogs, strips en livestreams. We gaan veel van deze content samen mèt de jongeren maken. Zo zitten we in hun belevingswereld en ziet de doelgroep dat er andere manieren zijn om geld te verdienen. Wij rollen onder het platform een (creatief) netwerk uit. Een netwerk dat voor sommigen van deze jongeren net even wat minder vanzelfsprekend is, maar nu wel toegankelijk”, aldus Carlijn.
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.