Industry Wire

Geplaatst door De Digitale Herrieschopper

Kans op publiciteit 2x zo groot in juli en augustus voor ondernemers

UTRECHT – De journalistieke komkommertijd komt er aan en dat betekent dat de kans op publiciteit 2x zo groot is. ‘Redacties zoeken nu al naar extra verhalen van ondernemers, want de nieuwsagenda’s raken steeds leger richting de zomer’, vertelt Henk-Jan de Meer van communicatiebureau De Digitale Herrieschopper. ‘Wil je als ondernemer free publicity, regel dan nu al een goed geschreven persbericht. Wanneer de komkommertijd losbarst kun je het meteen naar de redactie versturen.’

Komkommertijd = publiciteit

Een persbericht schrijven dat journalistieke aandacht krijgt

De nasleep van alle politieke verkiezingen is tot rust gekomen. Politici gaan straks met zomerreces en de zomervakantie begint. ‘Van 5 juli t/m 2 september is er geen politiek nieuws. In dezelfde periode gaan ook veel gezinnen met zomervakantie dus er gebeurt bar weinig.’

‘Vooral in de periode tussen 13 juli en 19 augustus is het komkommertijd, want dan heeft heel Nederland vakantie. Dan droogt de nieuwsstroom helemaal op voor veel media en lees je veel berichten die buiten de komkommertijd geen nieuwswaarde hebben’, vertelt Henk-Jan de Meer van de digitaleherrieschopper.nl.

‘Vaak lijkt het dan dat er ineens meer inbraken en andere vormen van kleine criminaliteit zijn, maar in werkelijkheid is het verschil dat media er verslag van doen bij gebrek aan ander nieuws.’

Voorbereidingen treffen
Ondernemers doen er volgens Henk-Jan de Meer goed aan om nu al na te denken over hun nieuwsmoment en een persbericht te laten schrijven. ‘De komkommertijd biedt een uitgelezen kans om digitaal herrie te schoppen. Maak daar als ondernemer gebruik van als je media-aandacht wilt. Het belooft de komende maanden journalistiek gezien erg rustig te worden, dus het is de ideale periode om persberichten te versturen.

Werkwijze redacties
Redacties werken tijdens de komkommertijd op een andere manier, want ondanks het opdrogen van de nieuwsstroom komt wel gewoon de volgende editie uit. ‘En die moet dus gevuld worden. Sommige redacties pakken dat aan door eerder geschreven tijdloze verhalen van de plank af te halen.’

‘Ook passen redacteuren de journalistieke criteria die voor het nieuws gelden flexibeler toe. Ze gebruiken berichten die buiten de komkommertijd het nieuws niet zouden halen, de zogenoemde ‘zacht nieuws’ berichten. Dus die grotere kans op publiciteit is echt aanwezig als je het goed aanpakt’, vindt communicatiespecialist Henk-Jan de Meer.

‘Wil je als ondernemer digitale herrie, maak het de redacties dan gemakkelijk. Zij draaien met minimale bezetting in de zomer. Een redacteur moet dus meer doen in dezelfde tijd, waardoor ze sneller voor kant-en-klare verhalen kiezen. Hoe sneller de redacteur een goed verhaal uit een persbericht kan overnemen, hoe groter de kans op free publicity voor de ondernemer. Dat is dus een win-winsituatie.’

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht