Geplaatst door KOMP

KOMP doorbreekt sociaal isolement ouderen

Amsterdam 14 mei 2019 – KOMP, het beeldscherm met één knop dat het voor ouderen eenvoudig maakt om via foto’s, berichten en videogesprekken contact te hebben met hun familie, komt naar Nederland. Vanaf 13 mei 2019 is het apparaat beschikbaar via de webshop van Bol.com. KOMP is een product van het Noorse bedrijf No Isolation, dat in 2015 is opgericht om met warme technologie mensen uit eenzaamheid en sociaal isolement te helpen. De lancering van KOMP sluit aan op deze missie: het apparaat is speciaal ontwikkeld voor ouderen die geen nieuwe digitale vaardigheden kunnen of willen aanleren. Daardoor profiteren ze niet van de digitale communicatie die er plaatsvindt tussen familieleden en ontstaat het risico dat ze in een sociaal isolement raken.

Hooguit één keer per maand contact

Eenzaamheid en sociale isolatie vormen ook in Nederland een groot probleem. Meer dan de helft van de 75-plussers zegt zich eenzaam te voelen, dat zijn ruim 700.000 ouderen. Een aantal dat naar verwachting alleen maar zal groeien door vergrijzing en het feit dat mensen langer thuis blijven wonen. Daarvan hebben 126.000 ouderen hooguit één keer per maand contact met familie en vrienden, wat vaak leidt tot een sociaal isolement en daaruit voorkomende gezondheidsklachten. Naar verwachting stijgen deze aantallen de komende jaren fors en ligt het aantal eenzame ouderen in 2030 op 1,1 miljoen. De toegenomen digitale communicatie zorgt ervoor dat ouderen die over onvoldoende digitale vaardigheden beschikken, sneller buiten de boot vallen. KOMP brengt hier verandering in en helpt ouderen om uit hun sociale isolement te komen door hen te betrekken bij het dagelijkse familieleven.

Sociaal netwerk voor de hele familie

KOMP wordt geplaatst bij de oudere thuis, waarop familie en vrienden contact kunnen leggen via de bijbehorende app. Die app, die te downloaden is via de App Store en Google Playstore, vormt een technologische brug tussen kinderen, kleinkinderen en grootouders. Familieleden kunnen zo onder meer foto’s en berichten met hun grootouders delen en videogesprekken met hen voeren. Iedereen die in de app van de familie is uitgenodigd, kan zien wat er wordt gedeeld. Op die manier is het apparaat ook een sociaal netwerk voor de hele familie. Bij de ontwikkeling van KOMP is rekening gehouden met de beperkingen die sommige ouderen ervaren en die het moeilijk maken smartphones of tablets te gebruiken. Zo is het apparaat met slechts één grote knop eenvoudig te bedienen: aan, uit, volume harder of zachter. Het scherm heeft een hoog contrast en grote letters waardoor het ook voor mensen met visuele beperkingen goed leesbaar is. Het geluid is luid en helder en doordat je de persoon met wie je belt kunt zien, is het makkelijker om goed te begrijpen wat ze zeggen. Dat er geen gebruik wordt gemaakt van een touchscreen, helpt ook. Voor veel ouderen is het door droge vingertoppen lastig om een touchscreen te bedienen.

Continu in ontwikkeling

Een computer, smartphone of tablet vereisen technische vaardigheden, zoals omgaan met wachtwoorden, updates installeren, foutmeldingen begrijpen of en het apparaat opladen, waardoor ouderen vaak een aversie tegen een digitaal apparaat krijgen. KOMP is gemaakt voor ouderen die betrokken willen blijven en willen communiceren zonder zich geïntimideerd te voelen door nieuwe, onbekende technologie. Om de functionaliteit van de KOMP uit te breiden ontwikkelt No Isolation steeds nieuwe software features, maar niet voordat deze in een grondig UX-design-proces getest zijn met een groep eindgebruikers. De eerste toegevoegde feature was het weerbericht. Binnenkort verschijnen ook een klok- en agenda functionaliteit. Het scherm is een 17-inch (medisch)scherm en bevat een 6,5 cm speaker met volledig bereik, een 8MP camera en werkt op Wifi of via de USB poorten met een 4G dongle.

— EINDE PERSBERICHT —

Over No Isolation

No Isolation is een Noorse tech-startup, opgericht in oktober 2015 door Karen Dolva, Marius Aabel en Matias Doyle. Het is de missie van het bedrijf om mensen uit hun sociale isolement te halen en eenzaamheid te voorkomen. No Isolation verwezenlijkt deze missie door communicatiemiddelen te ontwikkelen die volledig zijn aangepast aan de behoefte en wensen van deze kwetsbare doelgroep. De tech-startup heeft twee producten ontwikkeld. De AV1 (gelanceerd in 2016), ontwikkeld voor kinderen en jongeren die langdurig ziek zijn, is een telepresence-robot die in het klaslokaal en daarbuiten werkt als de ogen, oren en stem van het kind. Het tweede product is KOMP, een beeldscherm met slechts één knop, ontwikkeld voor ouderen die geen digitale vaardigheden kunnen of willen aanleren. Met dit beeldscherm kunnen ouderen berichten, foto’s en videogesprekken ontvangen. KOMP helpt hen betrokken te blijven in het familieleven en zich daardoor minder eenzaam te voelen. No Isolation heeft drie kantoren: Oslo, Amsterdam en Londen. Er werken momenteel 50 mensen. Zie ook www.noisolation.com/nl

Over KOMP

KOMP is een beeldscherm met één knop, ontwikkeld door No Isolation. Het scherm, dat in 2018 in Scandinavië is gelanceerd, is gemaakt voor ouderen voor wie het te moeilijk is om nieuwe digitale vaardigheden aan te leren en daardoor niet profiteren van de digitale communicatie die er plaatsvindt tussen de familieleden. KOMP is ontwikkeld om alle generaties binnen de familie gemakkelijker bij de dagelijkse communicatie te betrekken. Het beeldscherm vraagt geen digitale kennis, is geen touchscreen en is eenvoudig te bedienen via één knop: aan of uit, volume harder of zachter. Met KOMP kunnen kinderen, kleinkinderen en vrienden foto’s en berichten met hun grootouders delen en videogesprekken met hen voeren. Iedereen die in de app van de familie is uitgenodigd, kan zien wat er wordt gedeeld. Op die manier is het communicatiemiddel ook een sociaal netwerk voor de hele familie.