Geplaatst door Ankorstore

Koop lokaal voor de feestdagen!

Oplossing leveringsproblemen voor feestdagen is dichtbij

Amsterdam, 7 december 2021 – Door aanhoudende verstoringen in supply chains vrezen veel (web)winkels voor voorraadtekorten. Met name de toevoer vanuit China en de VS is een heikel punt. Dat zorgt voor onzekerheid bij grote én kleine winkeliers. Er is natuurlijk een simpele oplossing. Nicolas d’Audiffret van online groothandelplatform Ankorstore: “Retailers zouden dit jaar serieus moeten overwegen om lokaal in te kopen.”

De afgelopen maanden zagen we eindelijk weer economisch herstel, maar productieketens en supply chains kunnen de vraag niet bijbenen. “Vrijwel iedere retailer voelt de gevolgen. We zien dat onze klanten zich zorgen maken over hun supply chains. Containers in Azië zijn schaars en duur en fabrieken daar hebben moeite om hun productieniveau weer op pre-coronapeil te krijgen.” Het is volgens d’Audiffret een ideaal moment om lokale inkoop serieus te overwegen.

De local touch

De afgelopen tijd klonk de oproep om lokaal te kopen vaker. Initiatieven zoals Lokaal Ideaal en Support Your Locals werden in het leven geroepen om lokale retailers en merken te ondersteunen. Ook Nederlandse consumenten geven volgens PwC-onderzoek aan dat ze meer lokaal gericht zijn in hun shopping.

Het is een positieve trend volgens d’Audiffret: “Als consumenten basisproducten zoals batterijen willen kopen, begrijp ik prima dat ze die online kopen. Maar wanneer je iets speciaals zoekt voor de feestdagen om aan je beste vriend of moeder te geven, is een lokaal productaanbod veel geschikter.”

D’Audiffret krijgt daarbij bijval uit de branche: “Het is voor ons ontzettend belangrijk om onze lokale community te ondersteunen”, zegt Ariana Ahmadzada, oprichter van Plastic Free Amsterdam, een webshop met als missie om duurzaam koopgedrag te bevorderen. “Ook de komende feestdagen zullen we onze inkoop dus zeker richten op lokale merken die onze klanten iets unieks bieden.”

Wacht niet op de arrenslee

Door de supply chain-verstoringen moeten retailers en merken het net als consumenten dichter bij huis zoeken. D’Audiffret benadrukt dat het belangrijk is dat de branche keuze en controle heeft. “Je weet nooit hoelang het duurt voordat leveringen uit de VS of China aankomen. Daarom adviseren wij winkeliers om binnen Europa in te kopen. Bij lokaal inkopen worden producten sneller verzonden. Een kwart van de merken op ons platform verzendt bijvoorbeeld binnen 48 uur.”

Hoe dichterbij de piekmomenten komen, hoe belangrijker flexibiliteit wordt. Met name kleine, onafhankelijke winkeliers kunnen zich niet altijd veroorloven om grote voorraden aan te houden. “Voor kleine winkels zoals die van ons is een snelle verzendtijd ontzettend belangrijk”, zegt Catherine Wattiau, eigenaar van Idealist Shop uit het Belgische Lasne. “We willen nooit teveel in één keer bestellen, zodat we onze voorraad binnen de perken kunnen houden.”

d’Audiffret voegt hieraan toe: “Met name kort op de feestdagen spelen lokale retailers een kritieke rol voor alle shoppers die nog even snel iets moeten inslaan. Bij Ankorstore geven we onafhankelijke retailers daarom de flexibiliteit om hun best verkopende producten in kleine hoeveelheden in te kopen wanneer het nodig is.”

Hij besluit: “Onafhankelijke ondernemers staan samen sterker en moeten lawaai maken om gehoord te worden. Wij zijn er om hen te versterken. En dat is niet alleen onze business. Wij én consumenten moeten samenkomen om onafhankelijke retailers te steunen. Nu, tijdens de feestdagen, maar zeker ook daarna.”