Geplaatst door KPN

KPN IoT en Freeeway stellen autofabrikanten in staat om nieuwe omzetstromen te genereren uit connected cars

Rotterdam, 22 mei 2024 – KPN IoT en Freeeway, de Oostenrijkse aanbieder van IoT-connectiviteit, introduceren een geïntegreerd IoT monetization-platform voor de auto-industrie. Automotive OEM’s en fabrikanten van auto-onderdelen kunnen hiermee nieuwe omzetstromen genereren voor hun connected cars in Europa.

Snel nieuwe omzetstromen genereren
Het platform combineert de IoT Monetization Hub van Freeeway met M2M-connectiviteit van KPN IoT. Deze integrale oplossing ruimt belangrijke obstakels uit de weg voor autofabrikanten die sterk gereguleerde markten zoals Europa betreden of daar hun activiteiten uitbreiden. Met een ingebouwd en compliant proces voor identiteitsverificatie, integraties met payment providers, een licentie voor de verkoop van mobiele data-abonnementen en mogelijkheden voor facturatie en abonnementsbeheer profiteren OEM’s van een kortere time-to-market. Ze kunnen op die manier snel beginnen met het genereren van nieuwe omzetstromen uit elektrische auto’s.

Eenvoudig nieuwe diensten activeren vanaf de bestuurdersstoel
Autobezitters die deze oplossing aan boord hebben kunnen data-abonnementen selecteren en activeren om toegang te krijgen tot content, entertainment, verkeersinformatie, locatiediensten en mechanismen voor het op afstand bedienen van autofuncties. Dit alles is mogelijk via de gebruiksvriendelijke interface van Freeeway. Fabrikanten kunnen dit dienstenaanbod ook uitbreiden naar andere autogerelateerde IoT-apparatuur zoals laadpalen voor elektrische auto’s. Ook daarvoor kunnen zij speciale data-abonnementen aanbieden via het platform van Freeeway.

KPN biedt op wereldwijde schaal IoT-connectiviteit aan. Dit zorgt voor optimale communicatie tussen de auto en het monetization-platform. KPN heeft in Nederland het beste netwerk en kan in alle Europese landen meerdere roaming partners aanbieden. Met deze oplossing heeft de eindgebruiker dus in ieder land toegang tot het beste netwerk. Op basis van het land waar de auto wordt verkocht, zorgt KPN IoT er bovendien voor dat de content altijd gelokaliseerd is. Dat betekent bijvoorbeeld dat Nederlandse autobezitters toegang hebben tot Nederlandse Netflix-content.

KPN IoT en Freeeway zijn al ruim acht jaar partners. Samen hebben ze miljoenen IoT-apparaten in verschillende sectoren verbonden. Met deze nieuwe oplossing kunnen EV-autofabrikanten die hun marktaandeel en omzet in Europa willen laten groeien gebruik maken van de adviserende, klantgerichte en op maat gemaakte aanpak van de twee bedrijven.

“De manier waarop auto’s worden gebruikt is aan het veranderen. De behoeften van autobezitters gaan veel verder dan de rijprestaties en specificaties. En met zelfrijdende auto’s op komst wordt het nog belangrijker om auto’s uit te rusten met connectiviteit, entertainment en productiviteit. Autofabrikanten hebben tot nu toe vaak deze connectiviteitsdiensten gesubsidieerd, maar dat is geen houdbare optie voor de lange termijn. Ze hebben nieuwe verdienmogelijkheden nodig. We zien veel belangstelling en enorme kansen voor ons platform, dat autofabrikanten precies daarmee helpt, zowel nu als in de toekomst.” – Harald Fuchs, de CEO van Freeeway.

“KPN IoT is sinds 2014 in de auto-industrie actief. Het helpt bedrijven als Lotus, MG en ZF aan wereldwijde connectiviteit voor hun producten. Er rijden momenteel in Europa en op andere continenten miljoenen elektrische auto’s rond met SIM-kaarten van KPN aan boord. We bieden ondersteuning voor een breed scala aan IoT-toepassingen in de automotive markt. Of het nu gaat om eCall, voorspellend onderhoud of slimme verzekeringen. Wij zijn erg enthousiast om ons aanbod uit te breiden met deze nieuwe gezamenlijke oplossing met Freeeway. Autofabrikanten kunnen met dit platform nieuwe verdienmodellen ontwikkelen in een tijd waarin de branche een ingrijpende transformatie doormaakt.” – Carolien Nijhuis, managing director bij KPN Internet of Things & Data Services

Over Freeeway
Freeeway is een baanbrekende mobile virtual network operator (MVNO) die zich toelegt op het combineren van wereldwijde connectiviteit met monetization-oplossingen. De focus ligt daarbij volledig op IoT-toepassingen. Freeeway stelt zich ten doel om klanten te helpen om nieuwe omzetstromen uit IoT-implementaties te genereren. Zijn innovatieve platform zorgt op soepele wijze voor de integratie, de facturatie en het beheer van connected services in uiteenlopende sectoren. Freeeway bedient momenteel meer dan 300 klanten in bijna alle verticale markten. Het heeft wereldwijd meer dan 450.000 verbindingen in het leven geroepen die maandelijks voor circa 16 TB aan data genereren. Ga voor meer informatie naar www.freeeway.com

Over KPN