KPN toont kat Louis in filmische kerstcommercial
Amsterdam, 4 december – Deze feestdagen verrast KPN heel Nederland met hun eerste kerstcommercial met Louis de kat – waarin hij op een nieuwe, filmische manier op avontuur gaat. Ieder shot in de film werd gemaakt met generative AI. Het resultaat, ontwikkeld in samenwerking met Dentsu Creative Amsterdam, Holy Fools en Google, is een sfeervol verhaal dat naadloos aansluit bij de boodschap van KPN: kerst draait om aandacht voor elkaar.
“AI en de early access van Google’s Veo 3 gaf ons de mogelijkheid om sneller te experimenteren en een verrassend visueel verhaal te vertellen, en dankzij het team dat veel kennis heeft over Louis en zijn karakter, konden we ervoor zorgen dat onze publiekslieveling herkenbaar blijft en de juiste emotionele snaar raakt,” aldus Dave Frauenfelder, VP Brand, Marcom & Sponsorships van KPN.
Tijdens de productie werd duidelijk dat een AI-gedreven aanpak geen quick fix is, maar een nieuw soort filmproces dat sterke creatieve regie vraagt. Voor KPN en Dentsu Creative Amsterdam was deze kerstcampagne dan ook geen technologische stunt, maar een gecontroleerde testcase: om te onderzoeken wat AI vandaag de dag werkelijk kan en hoe de samenwerking tussen computer en mens in de praktijk eruitziet.
Onno Benninga, Commercial Director Benelux, Google: “Deze productie laat perfect zien hoe AI functioneert als een vliegwiel voor menselijke creativiteit. Met Veo 3 konden de makers visuele grenzen verleggen en ‘onmogelijke shots’ realiseren, zonder dat dit ten koste ging van de artistieke regie. Het doel van onze technologie is niet om het creatieve proces over te nemen, maar om het te verrijken en te versnellen. Hierdoor kregen de makers juist méér ruimte om zich te focussen op waar het echt om draait: het verhaal en de emotie.”
In de productie werden duizenden AI-gegenereerde frames gecreëerd, geselecteerd en verder verfijnd. De technologie bleek daarin niet bepalend, maar vooral de regie van het core team en nieuwe expert partner Return to Earth Studio (Laen Sanches, Tony Stearns) was leidend. Dentsu Creative Amsterdam, Amp.Amsterdam, Mattias Schut (regisseur Holy Fools), Frank de Kok (producer/partner Holy Fools), Martin Heijgelaar (Edit), Ton Habraken (VFX) en Joppo te Veldhuis (kleurcorrectie en visual effects, de Grot) waren wederom onderdeel van de productie, die zich ontfermde over karakterconsistentie, ritme en emotionele nuance – elementen die AI nog niet zozeer beheerst.
Sven Vening, CEO Dentsu Creative Amsterdam: “Er wordt veel gesproken over AI in reclame. Niet alleen over de kansen, maar ook de risico’s en bedreigingen. Maar pas als je er middenin staat, ontdek je wat het echt betekent. We wilden begrijpen wat AI nu kan, waar het zijn beloftes nog niet waarmaakt, en hoe een creatief proces verandert wanneer AI meedraait in de productie.”
Voor KPN is de kerstcampagne vooral een waardevolle case, waar AI delen van het proces heeft versneld, maar niet vervangen. De kerstcommercial biedt daarmee het inzicht dat de warmte van een kerstverhaal niet komt van prompts, maar van de vakmensen die ze richting geven. De kerstcommercial zal te zien zijn tijdens de Ster Kerstreclame Première op 6 december rond 21.25 uur op NPO 1, en wordt daarnaast via social media verspreid.
Credits
Client: KPN
Creative agency: Dentsu Creative Amsterdam
Productiebedrijf: Holy Fools
Regisseur: Matthias Schut
Technologie en specialisten teams: Google
AI-productie: Return to Earth Studio
Visual effects: SquarePXL, de Grot en Studio Permanent
Edit: EDITORS Amsterdam
Grading/: de Grot
Muziek en sound design: Amp.Amsterdam
Media: WPP | Mindshare
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.