Industry Wire

Geplaatst door TBWANEBOKO

Een kroon op het werk van TOTO: Een Europese Gouden Effie

“Veel humor, een fantastische uitvoering en verbijsterende resultaten.” Aldus de Effie jury.

Amsterdam, 19 januari 2021 – TOTO heeft een Europese Gouden Effie gewonnen in de categorie: Media, Leisure & Entertainment. De campagne is samen met creative agency TBWANEBOKO ontwikkeld. Eerder won ‘Koning TOTO’ al twee gouden Nederlandse Effies. De uitreiking van de prijs vond online plaats bij de Effie Awards Europe 2020, op 14 januari 2021.

Volgens de jury waren de resultaten van de campagne ‘verbijsterend’ (‘mind-blowing’). Het ouderwetse merkimago van TOTO moest radicaal veranderd worden. Daarom was het doel van de campagne TOTO een nieuw leven inblazen en de doelgroep te verbreden. De jury was erg onder de indruk van hoe TOTO zich eigentijds heeft weten te ontwikkelen, en dat met zoveel humor en een fantastische uitvoering.

Arno de Jong, CMO bij de Nederlandse Loterij (waar TOTO onderdeel van is), laat weten: ‘Een goede campagne roept reacties op en heeft meetbaar effect op de organisatiedoelstellingen. Van Koning TOTO weten we dat al sinds de introductie ervan in 2018 in Nederland. Ik vind het een grote eer dat er nu ook in Europees verband over gesproken is, en dat we deze prijs in ontvangst mogen nemen.’

Darre van Dijk, CCO TBWANEBOKO, voegt daaraan toe: ‘In een wereld zonder real life vieringen trappen we het jaar op de best mogelijke manier af. Na de twee Gouden Effies in Nederland hebben we samen met onze vrienden van TOTO een Europese Gouden Effie ontvangen voor ”Koning TOTO”. We zijn heel blij dat een campagne met zo veel Nederlandse klankkleur ook internationaal zo goed wordt begrepen.’

In de TOTO campagnes staat altijd een Koning TOTO centraal die (potentiële) spelers uitdaagt: ‘Weet jij het beter? Kom dan maar!’ Eerder was dit Royston Drenthe, maar ook voormalig profvoetballers Sjaak Swart, Johan Boskamp, en rapper Donnie, mochten deze rol vervullen. Andy van der Meyde is de nieuwe Koning TOTO.

Speel bewust
In de meest recente campagne van TOTO, met Nathan Rutjes, wordt er aandacht gevraagd voor verantwoord spelen. Met de campagne wil TOTO duidelijk maken dat het een spelletje blijft. ‘Bewaar je rust, speel bewust’ is dan ook de insteek.

Kijk hier het online Effie Gala: https://www.effie-europe.com/awards-gala/ (Aankondiging Award TOTO om 58:50’)

Credits
Klant: NLO TOTO
Bureau: TBWANEBOKO, UM, Greenhouse Group, Men in Green

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht