Lancering DDMA Social Advertising Benchmark 2025: conversie maakt comeback, platformmix verbreed
De DDMA Social Advertising Benchmark 2025 is voor de derde editie gelanceerd. Deze benchmark laat zien dat Nederlandse adverteerders steeds meer inzetten op conversie en een bredere platformmix. Reddit groeit gestaag door en TikTok wint marktaandeel ten koste van Meta, al verschilt het tempo en de dynamiek sterk per industrie. LinkedIn is duurder geworden, maar weet met betere resultaten toch zijn waarde te onderstrepen.
“Social advertising verandert snel, maar met de juiste inzichten kun je het verschil maken. Deze benchmark helpt adverteerders en bureaus om scherp te blijven en hun budgetten slimmer te verdelen over kanalen en doelstellingen,” zegt Dionne van Dijk, Head of Social bij Accenture Song en voorzitter van de DDMA Commissie Social Media.
“Social media advertising raakt inmiddels elk onderdeel van de klantreis. Met deze benchmark bieden we marketeers niet alleen data, maar ook richting. Want in een speelveld waarin platformen, algoritmes en consumentengedrag voortdurend veranderen, zijn actuele inzichten onmisbaar voor verantwoord en effectief gebruik van deze kanalen.” aldus Judith Oude Sogtoen, Directeur DDMA.
De meest opvallende trends in 2025 van social advertising in Nederland
De DDMA Social Advertising Benchmark 2025 brengt de belangrijkste ontwikkelingen en trends in paid social media advertising in Nederland in kaart. In het openbare rapport worden deze trends verder toegelicht en geduid door de DDMA Commissie Social Media.
1. Conversie maakt comeback, videoviews verliezen terrein
Conversiecampagnes zijn terug en nemen sterk toe, vooral op Meta. Videoviews verliezen juist terrein, met alleen TikTok en in mindere mate LinkedIn nog relevant. Awareness groeit vooral in B2C via TikTok en Meta, terwijl in B2B Meta inmiddels LinkedIn voorbijstreeft.
2. B2B-adverteerders verbreden hun social mix
De B2B-markt beweegt richting een meer gedifferentieerde en resultaatgerichte inzet van social advertising. LinkedIn blijft een belangrijk fundament, maar steeds meer organisaties ontdekken de waarde van andere platformen, juist omdat hun doelgroep zich ook daar bevindt.
3. Verschuiving in social spend: Reddit haalt Pinterest in
Reddit groeit door naar 1,4% van de social spend en haalt daarmee Pinterest (0,9%) in. Sterke traffic-resultaten en verbeterde advertising tools maken Reddit relevanter in de mid-funnel, terwijl Pinterest zijn waarde behoudt voor awareness en inspiratie.
4. Industrie bepaalt tempo en dynamiek: verschuiving van Meta naar TikTok
TikTok groeit sterk ten koste van Meta, al verschilt het tempo en de dynamiek per industrie. Education en Retail Mixed stappen duidelijk over, FMCG en Healthcare voegen TikTok vooral toe naast Meta, terwijl Ecommerce en Travel grotendeels vasthouden aan Meta. De platformverschuiving is onmiskenbaar, maar tempo en dynamiek verschillen per industrie.
5. LinkedIn-prijzen stijgen, maar betere resultaten rechtvaardigen de kosten
LinkedIn-prijzen stijgen in 2025: de CPM neemt met ruim 20% toe, een trend die zichtbaar is in 12 van de 14 industrieën. Voor awareness- en traffic & engagement-campagnes wordt dit gerechtvaardigd door hogere CTR’s en VCR’s, maar bij conversiecampagnes lopen de CPC’s sterk op: de CPL ligt zelfs 4,5 keer hoger dan een jaar eerder.
Download het DDMA social advertising rapport hier.
Over de benchmark
De DDMA Social Advertising Benchmark 2025 is een onafhankelijk initiatief van DDMA en de DDMA Commissie Social Media. In deze derde editie zijn 514.000 campagnes geanalyseerd (2024: 290.000) uit de periode 1 januari 2021 – 30 juni 2025, met een totale waarde van 354 miljoen euro (2024: 255 miljoen euro).
De data is geanonimiseerd aangeleverd door 19 deelnemende bureaus (2024: 18): A Bigger Circle, Abovo Maxlead, Accenture Song, Artefact, Doublesmart, Draft Digital, Goldfizh, Happy Horizon, iO, KINESSO, Maatwerk Online, MondoMarketing, Netprofiler, ODIV, OMD, PHD, SDIM, WeConnect, en WIJ Special Media.
Het interactieve dashboard met alle resultaten is exclusief toegankelijk voor DDMA-leden en deelnemende bureaus.
Over DDMA
DDMA is de grootste branchevereniging voor marketing en data. Wij zijn een netwerk van ruim 360 merken, non-profits, uitgevers, bureaus en tech-leveranciers die data succesvol en verantwoord willen inzetten voor marketingdoeleinden. Wij duiden ontwikkelingen op het gebied van technologie, regelgeving en ethiek en brengen marketeers, dataspecialisten en juristen bij elkaar om hen te helpen groeien in hun vak. Ook bevorderen we zelfregulering en zijn we gesprekspartner van beleidsmakers en toezichthouders.
Ga voor alle DDMA-onderzoeken naar: www.ddma.nl/research-insights
Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.