Geplaatst door ProActivated

Langer thuis wonen met Gronings Internet of Things platform

GRONINGEN – Geen rondlopende robot in je huis, maar je huis zélf als robot. De Groningse startup ‘ProActivated’ heeft een nieuw platform gelanceerd dat ervoor zorgt dat je huis als geheel je ondersteunt wanneer je zorg nodig hebt. Deze innovatie kan de (thuis)zorg ondersteunen en zorgt ervoor dat ouderen langer thuis kunnen blijven wonen.

De vele kleine toepassingen werken samen als één geheel: het ‘internet of things’. Zo worden digitale agenda’s gekoppeld aan een slimme fotolijst of tlevisie en werken ze samen met sensoren in bijvoorbeeld de medicijnkast. Je krijgt dan niet alleen een seintje als je medicijnen moet innemen, maar er wordt ook gecheckt of dat inderdaad gebeurt. Zo niet, kan meteen familie of zorginstelling worden ingeschakeld.

ProActivated richt zich niet op één toepassing zoals een slimme thermostaat of lichtschakelaar, maar op de samenwerking tussen al deze modules. Verder is het platform stevig beveiligd. Je hackende overbuurman kan dus niet jouw lichtschakelaar bedienen of – erger nog – jouw medicijninname beïnvloeden.

ProActivated wil met haar uitvinding een groeiend maatschappelijk probleem in de zorg oplossen, de kosten verlagen en de levenskwaliteit verbeteren. “Mensen worden steeds ouder, waardoor steeds meer zorg nodig zal zijn. Daarbij komen ook steeds hogere kosten. ProActivated helpt zorg en mantelzorg te ontlasten en dus om die kosten in de hand te houden”, stelt Matthijs de Vries, één van de drie oprichters.

Het platform van ProActivated is inmiddels klaar voor gebruik. Het bedrijf zoekt nu investeerders en zorgverzekeraars om het verder en professioneler uit te rollen naar bijvoorbeeld zorginstanties. ProActivated richt zich voorlopig op de Nederlandse markt, maar kijkt ook al naar omliggende landen. Zo is er inmiddels al interesse gewekt bij Belgische zorginstanties.