Geplaatst door Lenovo

Lenovo brengt Artificial Intelligence naar de edge om bedrijfstransformatie te stimuleren

8 december, 2021 – Amsterdam – Lenovo Infrastructure Solutions Group (ISG) kondigt vandaag de uitbreiding van het Lenovo ThinkEdge-portfolio aan met de introductie van de nieuwe ThinkEdge SE450-server. De nieuwe ThinkEdge SE450-server levert direct aan de edge AI-oplossingen om zakelijke inzichten te versnellen en toonaangevende computerprestaties te leveren. Zo wordt real-time besluitvorming aan de edge versneld en het maximale uit het bedrijfspotentieel gehaald.

“Zowel grote als kleine bedrijven hebben krachtige infrastructuuroplossingen nodig om te kunnen blijven werken aan het oplossen van uitdagingen in de echte wereld. Met deze oplossingen kunnen inzichten over concurrerende bedrijfsstrategieën sneller gegenereerd worden, direct op edge-locaties,” aldus Charles Ferland, Vice President en General Manager Edge Computing en Communication Service Providers bij Lenovo ISG. “Met de ThinkEdge SE450-server en ons uitgebreide netwerk van partners maakt Lenovo de belofte van AI aan de edge waar. Of het nu gaat om het realiseren van meer connectiviteit zodat slimme steden verkeersongelukken kunnen detecteren, of om accurate voorspellingen te doen over onderhoudsbehoeften van de productielijn.”

Zakelijke inzichten aan de edge versnellen

Voor veel industrieën is edge computing de kern van digitale transformatie, nu bedrijven als doel hebben het dataverwerkingsproces vanuit de oorsprong te optimaliseren. Gartner schat dat 75 procent van de door ondernemingen gegenereerde data in 2025 aan de edge zal worden verwerkt en dat 80 procent van de IoT-projecten van ondernemingen in 2022 AI zullen bevatten. Klanten van Lenovo gebruiken edge-gedreven databronnen om directe besluitvorming op de fabrieksvloeren, in winkelschappen, in steden en op mobiele sites voor telecommunicatie mogelijk te maken. Het complete ThinkEdge-portfolio van Lenovo reikt verder dan het datacenter om de ultieme edge-computing ervaring te leveren.

“De uitbreiding van onze cloud naar on-premise maakt een snellere dataverwerking mogelijk en voegt tegelijkertijd veerkracht, prestaties en verbeterde gebruikerservaringen toe. Als vroege testpartner, leveren wij met de Lenovo ThinkEdge SE450-server een 5G-netwerk op edge-locaties en hebben nieuwe edge-toepassingen voor bedrijven mogelijk maakt,” stelt Khaled Al Suwaidi, Vice President Fixed and Mobile Core bij Etilsalat. “Het geeft ons een compact en robuust platform met de prestaties die nodig zijn om onze telecominfrastructuur te hosten en applicaties zoals e-learning aan gebruikers te leveren.”

Verbeterde prestaties, schaalbaarheid en veiligheid

De ThinkEdge SE450 van Lenovo is ontworpen om de beperkingen van serverlocaties op te rekken en realtime inzichten te leveren met verbeterde rekenkracht en flexibele inzetmogelijkheden. Hiermee kunnen meerdere AI-workloads worden ondersteund en geeft het klanten de mogelijkheid op te schalen. De server voldoet aan de eisen van een breed scala aan kritieke workloads en is daarbij veel stiller. Hierdoor kan de server overal worden gebruikt. Doordat de server minder groot is, kan hij gemakkelijk worden geïnstalleerd op locaties met beperkte ruimte. De GPU-rijke server is speciaal ontworpen om te voldoen aan de eisen van edge-omgevingen in verschillende sectoren. Het robuuste ontwerp is bestand tegen een hoge gebruikstemperatuur, maar ook tegen veel stof, schokken en trillingen. Als een van de eerste NVIDIA-gecertificeerde edge-systemen maakt Lenovo ThinkEdge SE450 gebruik van NVIDIA GPU’s voor bedrijfs- en industriële AI edge-toepassingen. Hierdoor biedt de server maximaal versnelde prestaties.

Beveiliging aan de edge is cruciaal om met vertrouwen de grens tussen edge en cloud te navigeren. Lenovo stelt bedrijven hiertoe in staat met beter beveiligde infrastructuur-oplossingen die speciaal zijn ontworpen om beveiligingsrisico’s en databedreigingen te beperken. Het ThinkEdge-portfolio biedt verschillende connectiviteits- en beveiligingsopties die gemakkelijk kunnen worden ingezet en veilig worden beheerd in externe omgevingen. Zoals een nieuwe vergrendelbare rand om onbevoegde toegang te voorkomen en robuuste beveiligingsfuncties voor betere databeveiliging.

De ThinkEdge SE450 is gebouwd op de nieuwste 3rd Gen Intel Xeon Scalable-processor met Intel Deep Learning Boost technologieën. De processor is voorzien van all-flash opslag voor het uitvoeren van AI en analytics aan de edge en geoptimaliseerd voor het leveren van intelligente data.  Door Intel is de processor geverifieerd als een Intel® Select Solution voor vRAN. Hij voldoet dus aan strikt gedefinieerde vereisten voor hardware- en softwareconfiguratie en aan strenge systeem-brede prestatiebenchmarks om de implementatie te versnellen en de risico’s voor communicatiedienstverleners te verlagen.

“Onze samenwerking met Lenovo helpt ondernemingen in verschillende sectoren om bedrijfswaarde te creëren door middel van netwerktransformatie en edge computing,” zegt Jeni Panhorst, Vice President en General Manager van de Network & Edge Platforms Division bij Intel. “Edge-servers gebouwd op 3rd Gen Intel Xeon Scalable-processors bieden verbeterde prestaties die de levering van AI-gedreven diensten mogelijk maken waar klanten het verwachten.”

Edge-locaties zijn vaak onbemand en moeilijk te bereiken; daarom wordt de ThinkEdge SE450 automatisch geïnstalleerd en beheerd met Lenovo Open Cloud Automation (LOC-A) en eenvoudig geconfigureerd met Lenovo XClarity Orchestrator-software. Dankzij de externe toegang tot de server, via een volledig out-of-band bekabelde of via draadloze toegang, vermijd je een onnodige reis naar de edge locaties.

AI-ready oplossingen aan de edge

Dankzij een agile aanpak van de hardware-ontwikkeling met partners en klanten, is de Lenovo ThinkEdge SE450 het resultaat van meerdere prototypes. Met behulp van live tests werden echte workloads uitgevoerd in telecommunicatie-, retail- en smart city-omgevingen. De ThinkEdge SE450 is speciaal ontworpen voor het uitgebreide ecosysteem van partners en om het makkelijker te maken voor klanten om edge-oplossingen in te zetten.

Aangezien ondernemingen hun hybride infrastructuren uitbouwen van de cloud naar de edge, is het de perfecte uitbreiding voor de on-premise cloud die momenteel Microsoft-, NVIDIA-, Red Hat- en VMware-technologieën ondersteunt.

Het aanbod van Lenovo, dat een compleet portfolio van edge-servers, AI-ready storage en oplossingen biedt, is ook beschikbaar als een service via Lenovo TruScale™. Hiermee kunnen workloads eenvoudig van de edge naar de cloud worden uitgebreid in een op consumptie gebaseerd model.

Lees hier meer over deze edge-oplossing op basis van kunstmatige intelligentie.