Geplaatst door AGConnect

Lisa van Ginneken is IT-politicus van het jaar 2021

Amsterdam, 3 maart 2022 – De lezers van AG Connect hebben Lisa van Ginneken (D66) verkozen tot IT-politicus van 2021. Het Tweede Kamerlid ontving 481 (33%) van de 1.460 stemmen en bleef daarmee de overige zes genomineerden ruimschoots voor. Het belang van IT voor de hele maatschappij is volgens haar evident: “IT doorkruist alles”.
Van Ginneken zit sinds maart 2021 voor D66 in de Tweede Kamer, waar ze zich buigt over haar portefeuilles ICT & Privacy, Personen- & familierecht, Wegen & mobiliteit en Spoor & OV. Ze is onder meer lid van de vaste Kamercommissies voor Digitale Zaken, Justitie en Veiligheid, Binnenlandse Zaken, Economische Zaken en Klimaat, en Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking.
Zeven kandidaten
AG Connect houdt sinds 2016 elk jaar de IT-politicus van het jaar verkiezing. Kandidaten worden genomineerd door 50 IT-experts uit de wetenschap, het onderwijs en het bedrijfsleven. Vervolgens kiezen de lezers de IT-politicus van het jaar. Dit jaar ontvingen voor het eerst zeven kandidaten twee of meer nominaties.
Onze experts over Van Ginneken: “Eindelijk iemand in de Kamer die daadwerkelijk zelf in de IT heeft gewerkt.” “Met name haar inzet voor de menselijke maat in besluitvorming door algoritmen en de wijze waarop ze aandacht geeft aan ‘digital rights’ spreken enorm aan. Ze staat midden in de maatschappij, is kundig en weet de effecten van het gebruik van IT voor de maatschappij goed te duiden.”
Lezers van AG Connect noemen Van Ginneken gedreven, goed ingewerkt, inhoudelijk en communicatief sterk, en zichtbaar actief op belangrijke dossiers zoals digital rights en de omgang met grote techbedrijven. Ze staat midden in de maatschappij, maar “weet ook hoe je een makefile in vim moet maken”. Andere lezers noemen haar scherp, betrouwbaar, leuk en grappig.
Kritisch kijken naar kansen
Van Ginneken was aangenaam verrast door haar nominatie en prijst AG Connect met de opzet met een expertpanel. “Dat zorgt dat het om de inhoud gaat.” Uiteindelijk werd ze met een recordaantal van 481 uit 1.460 stemmen gekozen. De winnares is blij met haar overwinning, op collega-politici waarvan ze sommige als serieuze concurrenten ziet voor de titel IT-politicus van het jaar.
Volkert Deen, Content Director van AG Connect: “We zien duidelijk dat onder onze lezers steeds meer besef doordringt dat in onze politiek onvoldoende aandacht is voor IT. Gebrekkige IT-kennis leidt tot onzorgvuldig en soms zelfs onwettelijk beleid, tot nodeloze complexiteit en tot onuitvoerbare wetsvoorstellen.”
Nederland is nu nog goed gepositioneerd om een leidende rol te spelen op IT-gebied, in Europa en wellicht zelfs in de wereld. Maar van die kansen blijft weinig over als politici geen zorgvuldig toekomstgericht beleid kunnen voeren, doordat ze de impact van IT niet goed inschatten, meent Deen.
“Helaas is IT geen sexy onderwerp waar politici makkelijk mee kunnen scoren. Ik zie het als onze taak daar iets aan te veranderen. Het IT-beleid dat de Nederlandse overheid nu voert, heeft grote gevolgen voor onze hele samenleving, zowel op korte als lange termijn. Daarom ben ik blij en dankbaar dat we langzaamaan meer politici zien, zoals Lisa van Ginneken, die zich serieus in IT verdiepen of daar zelfs een achtergrond in hebben. Los van politieke kleuren, is het belangrijk dat we kritisch blijven kijken hoe IT ons vooruit kan helpen. IT is complex en voortdurend in ontwikkeling. Beleid dat gehinderd wordt door gebrekkige kennis, zorgt voor meer problemen dan het kan oplossen.”
Politici die de prijs eerder hebben ontvangen zijn Kees Verhoeven (2016, 2019), Martin Wörsdörfer (2017) en Jan Middendorp (2020). De award werd in 2018 niet uitgereikt wegens een gebrek aan geschikte kandidaten.