Industry Wire

Geplaatst door Truewind

Loopt een app vaak vast? Negen op de tien stapt over naar de concurrent

Utrecht, 23 juni 2021 – Als het om applicaties gaat, hebben Nederlanders weinig geduld. Wanneer een applicatie vaak vastloopt, verwijdert namelijk vier vijfde van de Nederlanders (79%) de app. Negentig procent stapt dan over naar een soortgelijke aanbieder. Bij mensen jonger dan dertig jaar is dit zelfs 94 procent. Dit blijkt uit een onderzoek onder 566 werkende Nederlanders, uitgevoerd door Truewind, wereldwijde leverancier van digitale oplossingen op basis van het OutSystems-low-codeplatform.

84 procent switcht naar andere app als aanbieder opdringerig is

Een andere reden om over te stappen naar een andere aanbieder is als deze een betere app heeft. Dit is voor 79 procent een reden om te switchen. Nederlanders jonger dan 30 jaar zijn hier het meest gevoelig voor (87%), vijftigers zijn het meest loyaal (70%). De jonge Nederlanders (84%) en vijftigers (84%) vinden het even frustrerend als er een opdringerig bedrijf achter een app zit, bijvoorbeeld als deze veel pushnotificaties of e-mails stuurt. Van de 60-plussers vindt slechts 75 procent dit vervelend.

Een derde stapt over als er te veel updates zijn

Als een app vaak geüpdatet moet worden, stapt meer dan een derde van de Nederlanders (36%) over op een soortgelijke app. Vrouwen (40%) hebben hier meer problemen mee dan mannen (33%). Nederlanders onder de 30 jaar vinden het niet vervelend om een app vaak te moeten updaten: 72 procent geeft aan dit geen reden te vinden om over te stappen op een vergelijkbare app.

Het zoeken naar de juiste knoppen

Als een app moeilijk te begrijpen is, gaat 77 procent op zoek naar een alternatief. Nederlanders onder de 40 jaar stappen het snelst over als een app niet te begrijpen is (80%). Aangezien zij zijn opgegroeid met veel verschillende apps, hebben zij een hoge standaard waar een app aan moet voldoen. Worden deze verwachtingen niet waargemaakt, dan zijn zij vastberaden om de app te verwijderen. Hierbij geeft slechts 7 procent van de jonge Nederlanders aan niet te weten waar de knoppen in een nieuwe applicatie zitten. Van de 60-plussers vindt een derde (33%) het lastig om de juiste knoppen te vinden in een nieuwe app. Voor vrouwen is het niet begrijpen van een app een grote frustratie. Maar liefst 80 procent gaat op zoek naar een alternatief als ze de app niet begrijpt.

Ruud Hochstenbach, verantwoordelijk voor business development van Truewind in de Benelux: “Het is duidelijk dat wij Nederlanders weinig geduld hebben. Loopt een app vaak vast, kunnen we de juiste knoppen niet vinden of zijn er steeds maar updates? Dan stappen we over op een alternatief. Willen applicatieontwikkelaars hun gebruikers behouden, dan zullen ze dus echt een stapje extra moeten zetten om een hoogwaardige app te bieden die zeer gebruiksvriendelijk is.”

————

Over Truewind

Truewind, een van de meest ervaren OutSystems-partners, is een wereldwijde leverancier van digitale oplossingen. Door middel van applicatieontwikkeling op basis van low-code helpt Truewind organisaties bij het behalen van hun bedrijfsdoelstellingen, waarbij de focus ligt op UX, UI, nazorg en testen. Het bedrijf is onder andere actief in de zorg, bankensector, verzekeringssector, automotive en retail. Truewind heeft meer dan 220 experts werkzaam in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk, Portugal, Brazilië en de Benelux. Voor meer informatie, ga naar www.truewindglobal.com

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht