Industry Wire

Geplaatst door Raffld

Lottovate Nederland lanceert nieuwe loterij Raffld

Voor het eerst in bijna 30 jaar wordt de Nederlandse loterijmarkt uitgebreid met een toetreder: Raffld. Deze nieuwe goededoelenloterij draait om het winnen van ‘ervaringen’ (reizen, evenementenbezoek) in plaats van geld en richt zich vooral op millennials (22-36 jaar). Na het openen van de Nederlandse loterijmarkt is Lottovate Nederland met Raffld de eerste nieuwkomer.

Onafhankelijke berekeningen (van onderzoeksbureau RBB Economics) tonen aan dat goede doelen zullen profiteren van nieuwe initiatieven op de loterijmarkt: in Nederland draagt immers elke loterij een wettelijk vastgelegd deel van de inkomsten (50%) af aan goede doelen. Dat kan resulteren in € 250 miljoen extra per jaar voor die (Nederlandse) goede doelen.

Ongeveer een kwart van het totale aantal Nederlanders behoort tot de ‘millennials’. 62 % speelt maximaal twee keer per jaar mee in een loterij, blijkt uit een enquête, uitgevoerd door Ruigrok NetPanel in opdracht van Lottovate Nederland. 55 % geeft maximaal eens per half jaar aan een goed doel. Gaat een deel van hen loten kopen, dan is dat zeer waarschijnlijk ‘nieuw’ geld voor de goede doelen.

De onderzoeksresultaten geven aan dat Raffld aantrekkelijk is voor veel millennials. Zij onderschrijven immers in grote meerderheid (85 %) de stelling ‘Ik word het meest gelukkig van een leven vol mooie ervaringen’. De resterende 15 % kiest voor geld.

Peter-Paul de Goeij van Lottovate Nederland: “Raffld is anders dan de bestaande loterijen. Het gaat er om ervaringen te winnen en te delen met vrienden, het draait niet om geldprijzen. Door een loterij op te zetten voor mensen die tot nu toe vaak niet meespeelden – de zogenoemde millennials – komt er een nieuwe stroom donatiegeld beschikbaar voor goede doelen. Omdat er ook elke week een gegarandeerde winnaar is, betekent dat ‘win-win’.”

Raffld komt tegemoet aan de wensen van die 22 tot 36-jarigen en biedt een alternatief voor de bestaande loterijen. Zo zijn er ‘belevenissen’ te winnen in plaats van geldbedragen. Te denken valt dan aan avontuurlijke reizen (mountainbiken op IJsland, zelf een sportvliegtuig besturen, parachutespringen), aparte stedentrips, festival-/concertbezoek of wellness-trips in binnen- en buitenland.

Deelnemers kunnen zelf aangeven voor welke prijzen (vier categorieën) ze meedoen, ook bepalen ze zélf welk goed doel ze willen steunen. Uit de enquête blijkt dat de helft van de millennials dat wil. Bij de bestaande goede doelen-loterijen kan dat niet.

Raffld kent een wekelijkse trekking, is ontworpen voor smartphone-gebruik en de kosten zijn beperkt, ook omdat het mogelijk is om samen met vrienden een ticket te kopen.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht