Geplaatst door Flex-Appeal

Medewerkers-app Flex-Appeal haalt € 600.000 groeigeld op

De Rotterdamse startup Flex-Appeal heeft in een nieuwe investeringsronde € 600.000 groeigeld opgehaald. Bekende bedrijven als Albert Heijn, New York Pizza, Gamma, Karwei, Randstad en de Amsterdam Arena maken inmiddels actief gebruik van de app die het bedrijf heeft ontwikkeld.

Flex-Appeal biedt een medewerkers-app voor de retail- en hospitality branche. Doel daarvan is om medewerkers meer betrokken te maken bij hun werkgever. “We bieden een totaaloplossing om de ‘employee experience’ van bedrijven in deze sectoren te verbeteren”, vertelt Ruben Wieman. “Uit eigen ervaring als toenmalige 17-jarige medewerker zag ik dat veel onderdelen van deze experience nog erg ouderwets waren.”

Praktische voordelen
Bedrijven die gebruik maken van Flex-Appeal kunnen vrijwel alles regelen vanuit de app. Bijvoorbeeld als het gaat om snel en efficiënt communiceren met amedewerkers, maar ook het (digitaal) verwelkomen en inwerken van nieuwe collega’s. “Daarnaast zijn er ook veel praktische voordelen voor de medewerker”, aldus mede-oprichter Guido Schmitz (net als Wieman nog maar 22 jaar). “Zij kunnen altijd real-time hun rooster bekijken via de app en hoeven niet meer uren te appen of bellen om een vervanger te vinden als ze niet kunnen werken.

Digitale oplossingen
Het idee voor Flex-Appeal ontstond ruim vier jaar geleden. Wieman werkte achtereenvolgens bij een bekende supermarktketen en een horeca-formule en verbaasde zich over de manier waarop informatie werd gedeeld. “Veel aspecten van de zogeheten ‘employee experience’ zijn ronduit ouderwets en houtje touwtje. Jonge mensen zijn gewend aan apps als Snapchat en Instagram, terwijl ze op het werk nog communiceren via het intranet en nieuwsbrieven, tools van de vorige generatie. Het rooster hangt bovendien nog vaak in de kantine. Grote bedrijven in de retail- en hospitality-branche lopen zeker tien jaar achter als het gaat om digitale oplossingen voor de medewerker.”

Met het idee; “dat moet stukken beter”, gingen Wieman en Schmitz vervolgens aan de slag en zo ontstond Flex-Appeal. “Wij zien wel steeds meer ‘appjes’ voor de medewerkers op de markt komen maar die focussen zich vaak maar op één onderdeel van de experience, waardoor je uiteindelijk zeven verschillende apps naast elkaar gebruikt. Iets waar de medewerker en de organisatie niet op zitten te wachten“.

War on talent
Voor bedrijven in het algemeen, maar zeker in de retail- en hospitality-branche, wordt het steeds lastiger om jong talent aan zich te binden. Dat komt door de krapte op de arbeidsmarkt, een probleem dat de komende jaren alleen maar verder zal toenemen. “Daarom is het zo belangrijk om een goede bedrijfscultuur te creëren en in te spelen op de behoeftes van een nieuwe generatie” zegt Wieman. “Het is heel goed om te zien dat steeds meer bedrijven werken aan hun ‘employer branding’, cruciaal als je uiteindelijk de strijd om jong talent wil winnen.“

Groeigeld
De nieuwste kapitaalinjectie komt van twee angels die anoniem willen blijven. Met dit groeigeld wil Flex-Appeal de komende tijd in ieder geval fors uitbreiden en nieuwe functionaliteiten ontwikkelen voor de app. Op dit moment werken er acht mensen en daar moeten er de komende maanden nog eens acht bijkomen. Het gaat om developers, marketeers en account-managers. Ondertussen houdt ook de aanwas van nieuwe klanten aan. Zo kwamen er in de eerste twee weken van dit jaar al vier grote supermarkten en honderden medewerkers op het platform er bij. “Onze ambitie is om het allerbeste medewerkersplatform ter wereld te bouwen voor non-desk organisaties waardoor wij het leven van de medewerkers echt een stuk beter zullen maken”, aldus Wieman.

Over ons

Flex-Appeal is dé app voor werk. Eén centrale plek voor communicatie, roostering, inwerken en meer. De moderne manier voor retail en hospitality bedrijven om medewerkers op de werkvloer te bereiken én te betrekken bij het bedrijf