Mediapark Jaarcongres 2014 met veel nieuws, interactie en recordaantal bezoekers

Het Mediapark Jaarcongres 2014 dat afgelopen donderdag 26 juni plaatsvond heeft een recordaantal bezoekers getrokken. Maar liefst 800 media professionals namen deel aan een van de onderdelen van het programma. Het programma zat bomvol presentaties, met bijdragen van onder andere NPO voorzitter Henk Hagoort en ex-Apple designer Bas Ording. Het congres is een initiatief van Beeld en Geluid, Media Academie en iMMovator.

Als openingsspreker had Henk Hagoort (NPO) al meteen wat nieuws te vermelden. Samen met TNO ontwikkelt NPO een virtuele doventolk: een avatar die automatisch gebaren maakt en zichtbaar is in het gewone televisiebeeld. De avatar neemt zelfs de kleur aan van het karakter dat aan het woord is. De NPO gebruikt hiervoor HbbTV-technologie, die het tv-signaal verrijkt met extra informatie die kijkers via de rode knop kunnen oproepen

In de middag interviewde dagvoorzitter Rick Nieman topdesigner Bas Ording. Ording is de man achter de scroll- en stuitereffecten op de iMac, iPhone en iPad, en was tot vorig jaar werkzaam bij Apple. Op  het MPJC deed hij een boekje open over zijn carrière bij Apple. Zo vertelde hij onder meer hoe Steve Jobs hem moest overtuigen voor Apple te gaan werken en waarom hij uiteindelijk weer vertrok. Ording’s naam staat op veel  Apple patenten – hij stopte na 15 jaar bij Apple vanwege de vele rechtszaken waarvoor hij werd opgeroepen.

Data en video

Tijdens het Mediapark Jaarcongres werd intensief gebruik gemaakt van een interactie tool waarmee bezoekers stellingen konden beantwoorden. Dat big data in de toekomst heel belangrijk gaan worden, daar waren de bezoekers het wel over eens. 74% van de deelnemers denken dat data-analisten binnen 5 jaar bepalend zullen zijn bij het maken en aanbieden van media. Peter de Mönnink, topman van Sanoma Media Netherlands ziet ook het belang van data, maar wel in combinatie met goede verhalen: “Content is key, de hygiënische factor. Data is glue, dat creëert dus stickyness.”

In de afsluitende paneldiscussie waar de Mönnink aan deelnam liet hij verder weten te blijven geloven dat tijdschriften en tv een goede synergie kunnen vormen. Bert Habets (RTL) die ook deelnam aan de discussie betwijfelde dit en noemde de combinatie een ‘moeilijke exercitie’. Habets ziet een toekomst waarin ‘non-lineaire’ televisie een belangrijke rol gaat spelen waarbij on demand diensten, pluspakketten en multi-channel networks veel gebruikt gaan worden. Daar zal RTL op in gaan zetten. Deze kanteling naar online is ook terug te zien in het publiek van MPJC. 51% van de bezoekers is van mening dat tv-programma’s op YouTube zouden moeten komen omdat daar het publiek te vinden is. 44% vindt dat omroepen beter hun eigen video diensten kunnen ontwikkelen.

Samenwerkingen aangekondigd

Multi-channel networks (MCN’s) kwamen tijdens het middagprogramma van MPJC uitgebreid aan bod. Zo maakten tv-producent Blue Circle en Divimove bekend te gaan samenwerken. Divimove is een multi-channel netwerk voor veelal jonge YouTube-makers. Die krijgen via Blue Circle nu professionele studiofaciliteiten aangeboden, waaronder een green screen studio.

Een andere samenwerking die tijdens MPJC bekend werd gemaakt is het Mediapact. Onder meer BNN, gemeente Hilversum, de HKU en het MBO College Hilversum, NOS, NPO, de provincies Noord-Holland en Utrecht, RTL en United slaan de handen ineen om te zorgen dat de lijnen tussen onderwijs en praktijk worden verkort en beklonken hun samenwerking tijdens MPJC.

Tenslotte werden de Remotely.tv awards uitgereikt op MPJC, de prijzen voor de meest betwitterde zender en tv-programma’s. Nederland 1 ontving de prijs in de categorie meeste tweets per zender. Het TV-programma met de meeste tweets ging naar RTL’s GTST. De allergrootste hit op Twitter was echter het Eurovisie Songfestival, zij scoorden in de categorie meeste tweets in 1 aflevering en wonnen de prijs van het meest besproken moment op Twitter.

De organisatoren van MPJC kijken terug op een zeer geslaagde dag. Ton van Mil, directie iMMovator: “Het was een volle dag met veel presentaties en nieuwe programmaonderdelen, maar toch vloog de dag voorbij. MPJC is nog nooit zo sfeervol geweest. Naast het kwalitatief hoogstaande congresprogramma kijken we ook terug op zeer interessante expertsessies, aangeboden door onze partners Akamai, Microsoft, Getty ImagesTNO, Bird&Bird, Dutch Game Garden, Hilversum Media Campus en het Stimuleringsfonds voor de Pers. Voor het eerst maakte Mix&Match onderdeel uit van MPJC, gericht op netwerken, interactie en discussies. We hebben dit als een verrijking ervaren van het programma! We gaan dit nieuwe onderdeel verder uitwerken en finetunen zodat MPJC2015 een nog groter succes gaat worden”.

Het congres is op verschillende manieren vastgelegd. De video’s van het congres (integrale uitzending, video’s van elke spreker en videoquotes) zijn hier terug te vinden. De verslagen van MPJC, inclusief de gebruikte slides, zijn hier te vinden. De foto’s, gemaakt door Mark Janssen van ECP, zijn hier terug te vinden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug