Industry Wire

Geplaatst door Siilo

Medische communicatie- en samenwerkingsapp Siilo haalt 9.5 miljoen euro op in Series A

Medische communicatie- en samenwerkingsapp Siilo haalt 9.5 miljoen euro op in Series A

– Serie A onder leiding van Heal Capital, met deelname van Philips Health Technology Venture Fund en EQT Ventures.
– Siilo heeft het grootste medische netwerk van Europa opgebouwd met meer dan 250.000 gezondheidswerkers.
– 50% groei van het aantal actieve leden als gevolg van de COVID-19-pandemie.

Amsterdam, Nederland – 30 juli 2020 – Siilo (www.siilo.com), de beveiligde samenwerkingsapp voor zorgprofessionals, heeft een 9,5 miljoen euro Serie A financieringsronde opgehaald. De belangrijkste investeerder in deze ronde is de Europese VC Heal Capital, gesteund door de Duitse particuliere zorgverzekeraars. Het is de eerste investering van de VC na de lancering van het in Berlijn gevestigde fonds in 2019. Ook het Philips Health Technology Venture Fund en de huidige investeerder EQT Ventures nemen deel aan de ronde. Met de investering zal Siilo het productaanbod blijven uitbreiden om de samenwerking en kennisdeling op het platform beter te ondersteunen en de groei van het netwerk in heel Europa te vergroten, met name in DACH, BENELUX, het Verenigd Koninkrijk en Ierland. Het bedrijf zal ook talent aanwerven op gebieden als productontwikkeling en customer success.

“Communicatie is essentieel in elke organisatie. Siilo heeft een sterke visie en wil zorgprofessionals overtuigen met deze intuïtieve oplossing vanuit een bottom-up benadering”, aldus Dr. Christian Weiss, General Partner bij Heal Capital. “Siilo’s messenger kan een ware game changer zijn in het digitaliseren van de zorgsector”.

Siilo werd in 2016 opgericht door voormalig chirurg Joost Bruggeman (CEO) en Arvind Rao (CFO). Na het gefragmenteerde zorgsysteem en de verouderde communicatiemethoden – zoals faxen, piepers en vaste lijnen – te hebben ervaren, zag Joost de noodzaak in van een veilige, gebruiksvriendelijke messaging-app die speciaal voor zorgprofessionals is ontworpen. Hij en het Siilo team hebben als missie een speciaal platform te creëren die elke zorgprofessional kan gebruiken en tegelijkertijd te voldoen aan de regelgeving voor de gezondheidszorg, zoals GDPR, ISO-27001, HIPAA, NHS en meer. De impact van verbinding op één enkel platform kan worden gemeten in het redden van levens, het verbeteren van de kwaliteit van leven en het verlagen van de kosten van de gezondheidszorg.

Joost Bruggeman, mede-oprichter en CEO van Siilo zegt: “Wij geloven dat er een enorme kans is voor de gezondheidszorg om als een gezamenlijk netwerk te opereren. We zijn begonnen met het verbinden van professionals die individuele patiënten behandelen, maar tijdens de acute fase van de pandemie hebben we ook een cruciale rol kunnen spelen in het verbinden van verschillende niveaus van de gezondheidszorg om snellere besluitvorming en het delen van informatie mogelijk te maken. Met Siilo zijn eerstelijns hulpverleners, volksgezondheidsbeambten en iedereen daartussenin in staat om samen de geneeskunde te beoefenen.

We zijn nog maar net begonnen met het blootleggen van de verschillende manieren waarop technologie samenwerking kan vergemakkelijken en nieuwe workflows de gezondheidszorg kan vereenvoudigen, en we verheugen ons op het vergroten van het productaanbod en ledennetwerk, met de steun van onze nieuwste investeerders, die een schat aan inzichten en ervaring inbrengen rond het opschalen van innovatieve oplossingen voor de gezondheidszorg”.

De Siilo Messenger app is gratis voor individuen en teams om de zorg voor patiënten te coördineren, hun professionele netwerk uit te breiden en de time-to-decision aanzienlijk te verkorten door het uitwisselen van best practices. Siilo Connect is Siilo’s abonnementsdienst voor ziekenhuizen, zorgorganisaties en medische verenigingen waar beheerders de samenwerking tussen medewerkers op het gebied van patiëntendossiers kunnen faciliteren, intern beleid kunnen bespreken en met externe specialisten kunnen overleggen. Dit alles met behoud van organisatorische compliance.

Siilo is nu het grootste medische netwerk in Europa met meer dan een kwart miljoen zorgprofessionals. Elke maand worden meer dan 20 miljoen berichten uitgewisseld in meer dan 16.500 klinische chatgroepen of rechtstreeks tussen gebruikers. Siilo Connect wordt gebruikt voor veilige samenwerking tussen afdelingen binnen gerenommeerde academische instellingen zoals het Erasmus Medisch Centrum Rotterdam, het Berlijnse Charité en de East Lancashire Hospitals NHS Trust.

Als gevolg van de coronaviruspandemie heeft het Siilo team een gratis COVID-19 crisismanagement aanbod gelanceerd dat Siilo leden in staat stelt om:
tijdgevoelige updates uit te zenden om het risico van verzending in het ziekenhuis tot een minimum te beperken.
Netwerken te creëren van nationale specialisten op het gebied van infectieziekten en intensive care om realtime inzichten te delen in de behandeling van hun COVID-19-patiënten
het opzetten van regionale netwerken om de beschikbare capaciteit, de toewijzing van middelen en de verspreiding van behandelingsprotocollen aan te pakken.

“De SARS-CoV-2 pandemie vereist een optimale samenwerking tussen de eerstelijns- en tweedelijnsgezondheidszorg. Door het creëren van een regionaal netwerk samen met eerstelijnszorgartsen kunnen we alle mensen die door dit virus worden getroffen effectief van dienst zijn. Met Siilo tonen de specialisten van het Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk Nederland leiderschap door kennis en kunde te delen, ook buiten de ziekenhuismuren”.
Dr. Gonneke Hermanides, specialist infectieziekten, Rode Kruis Ziekenhuis Beverwijk Nederland

De vraag naar Siilo’s messaging services schoot wereldwijd omhoog toen zorgprofessionals zich tot technologie wendden om de communicatie en samenwerking te verbeteren temidden van de gezondheidscrisis:
Het aantal registraties steeg met 309%.
Het aantal verzonden berichten is met 208% gestegen
Media-uploads inc met 50% verruimd
Maandelijkse actieve groepen toegenomen met 145%
Het aantal videogesprekken steeg met 270% en de duur van de gesprekken steeg met 460%.

“Siilo maakt serieuze vorderingen met het kraken van een van de moeilijkste noten in de gezondheidszorg: geweldige technologie in handen krijgen van zorgprofessionals. Het product wordt daadwerkelijk gebruikt en de gebruikers worden onderdeel van een actief wereldwijd netwerk, waardoor de kwaliteit van de zorg voor patiënten wordt verbeterd”, zegt Ashley Lundström van EQT Ventures.

“Philips wil samenwerken met en investeren in veelbelovende startende bedrijven die nieuwe benaderingen kunnen bieden voor het aanpakken van klinische behoeften. Digitale technologieën zoals Siilo kunnen de weg vrijmaken voor een veilige en gemakkelijke uitwisseling van kennis en helpen de digitale transformatie in de gezondheidszorg te stimuleren,” zegt Rich Wilmot, hoofd van Philips Health Technology Ventures.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht