Industry Wire

Geplaatst door G DATA

Meer dan 97% van de Nederlanders vindt dat cybercrime en veilig internetten moet worden opgenomen in het lespakket van scholen

Meer dan 97% van de Nederlanders vindt dat scholen cybercrime en veilig internetten in het lespakket van scholen moet worden opgenomen. Dit blijkt uit een onderzoek van G DATA, de innovatieve pionier op het gebied van IT-beveiliging en partner van Alert Online. Het onderzoek is opgezet in het kader van de European Cyber Security Month en verricht onder meer dan 1000 Nederlanders.

Uit het onderzoek blijkt dat driekwart (75,5%) van de deelnemers vindt dat er op de basisschool voorlichting over cybercrime gegeven moet worden. 22,2 procent stelt dat er moet worden begonnen met cyberbewustzijn vanaf de middelbare school en slecht 2,3 procent denkt dat kinderen helemaal geen voorlichting nodig hebben.

Aan de deelnemers is tevens gevraagd wanneer kinderen volledig zelfstandig kunnen internetten. De meeste deelnemers (36.5 procent) zijn van mening dat kinderen tussen de 11 en 13 jaar zelfstandig genoeg zijn. 26 procent vindt dat kinderen pas zelfstandig kunnen internetten als ze tussen de 14 en 16 jaar oud zijn, terwijl 21,8 procent denkt dat kinderen tussen de 8-10 jaar oud prima zelf kunnen internetten. Opvallend is dat mensen uit Amsterdam, Den Haag en Rotterdam vaker vinden dat kinderen tussen de 5 en 7 jaar al zelfstandig kunnen surfen op het internet. In het zuiden van Nederland is men wat voorzichter en deelt slecht 5,14 procent deze mening.

“Onze kinderen groeien op met internet, smartphones, spelcomputers en tablets. Het percentage jongeren dat thuis toegang heeft tot internet is, volgens het CBS, de afgelopen jaren gestegen tot bijna 100 procent. Het verbaast me dan ook niet dat ouders willen dat kinderen op school leren hoe ze met het internet en cybercrime moeten omgaan,” aldus Jerrel Abdoel, sales manager van G DATA Nederland. “Echter is het droevig gesteld met educatie rondom privacy- en securityissues. Kennis over cybercrime en hoe je moet omgaan met de risico’s wordt in het huidige onderwijssysteem niet of nauwelijks bijgespijkerd. Scholen zouden een belangrijke rol kunnen spelen in voorlichting over cybercrime. Zij zijn in staat om kinderen te leren omgaan met online etiquette, hun persoonlijke data en andere cybersecurity vraagstukken. Door de jeugd al vroeg voor te lichten kunnen we bouwen aan een generatie die op een verantwoorde wijze deelneemt aan de digitale kennismaatschappij.“

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht