Geplaatst door EToro

Meta stijgt in populariteit onder Nederlandse particuliere beleggers nadat de techreus zich herpositioneerde rond de metaverse

De populariteit van Meta Platforms onder Nederlandse particuliere beleggers is in het vierde kwartaal van 2021 sterk toegenomen na de herpositionering van het techbedrijf als voorloper in de opkomende metaverse, aan elkaar verbonden virtuele werelden waarvan wordt gezegd dat deze een revolutie teweeg zal brengen in de manier waarop we winkelen, werken en contacten onderhouden. De gegevens van investeringsplatform eToro laten zien dat onder Nederlandse beleggers Meta van de 19e plaats in het derde kwartaal naar de 10e plaats in het laatste kwartaal van 2021 is gestegen.

eToro’s Global Markets Strategist, Ben Laidler: “De groeiende populariteit van Meta Platforms bij beleggers is misschien wat verrassend gezien het feit dat het in het vierde kwartaal achterbleef bij de markt, maar er is een aantal redenen waarom meer particuliere beleggers het aandeel zijn gaan aankopen. Ten eerste is het met 23 keer de consensuswinst voor 2022 het goedkoopste van alle grote Amerikaanse techaandelen – met een waardering die bijna in lijn ligt met die van de S&P500 als we kijken naar de koers-winstverhouding. Ten tweede heeft het bedrijf de naam Facebook achter zich gelaten en zich aangesloten bij de opkomende metaverse, waar veel beleggers steeds enthousiaster over worden. De metaverse is een enorme groeimogelijkheid en het feit dat Meta zijn merk en middelen daarachter heeft gezet, zal een grote katalysator zijn voor de ontwikkeling ervan. Hoewel het niet het enige bedrijf is dat de metaverse verkent, zal het ongetwijfeld een van de belangrijkste spelers zijn.”

Voor het tweede kwartaal op rij staat de Nederlandse halfgeleiderleverancier ASML in de top 10 meest aangehouden aandelen onder Nederlandse eToro gebruikers. Deze populariteit weerspiegelt de aanhoudend sterke prestaties van ASML en zijn gunstige onderhandelingspositie in een markt die te lijden heeft onder een wereldwijd tekort aan chips. De Brabantse chipgigant voorspelt dat zijn brutomarge zal groeien tot ongeveer 55% in 2025.[1] Voor het volledige jaar 2021, waarvan de resultaten op 20 januari gepubliceerd worden, verwacht ASML een groei van bijna 35% te realiseren. [2]

Ondanks stijgende inflatie en hogere rentetarieven blijven groeibedrijven populair onder beleggers en domineren ze de top 10 meest aangehouden aandelen onder Nederlandse beleggers. Tesla, producent van elektrische auto’s, nam aan het eind van het vierde kwartaal de toppositie over als het meest aangehouden aandeel, waarmee het zijn Chinese rivaal Nio inhaalde. Techreuzen Apple (derde meest aangehouden in Q4), Amazon (vierde), Alibaba (vijfde), Microsoft (achtste) en Alphabet (negende), moederbedrijf van Google, behielden allen hun positie in de top 10 aan het eind van Q4.

Ben Laidler: “De Federal Reserve heeft laten weten dat ze bereid zijn de rente dit jaar drie keer te verhogen. Normaal gezien zou je verwachten dat beleggers deze waarschuwingen volgen en in plaats van in groeiaandelen gaan beleggen in waardeaandelen, maar onze gegevens laten zien dat dit niet het geval is. Zes van de top 10 meest aangehouden aandelen op ons platform aan het eind van het vierde kwartaal zijn wat ik zou noemen de ‘new defensives’ van de Big Tech. Ofwel bedrijven met dominante marktposities, sterke groei, hoge marges en versterkte balansen. Hoewel ze hoge waarderingen hebben, beginnen beleggers deze bedrijven te zien als bestendige aandelen die met succes door alles wat de Fed of de economie hen toewerpt heen kunnen navigeren. Bovendien proberen beleggers de inflatie te overtreffen, die in de VS het hoogste is in 40 jaar. Aangezien groeiaandelen de afgelopen drie maanden nog steeds beter presteerden dan de rest van de markt, is het logisch dat beleggers in deze aandelen momenteel de beste plek zien om hun geld te bewaren.”

[1] https://www.asml.com/en/news/press-releases/2021/asml-investor-day-2021

[2] https://www.asml.com/en/news/press-releases/2021/q3-2021-financial-results