Geplaatst door Huispedia

Minder gesjoemel met centraal transparant bieden’

Amsterdam, 23 juni 2021 – Het bieden op een huis kan nu centraal worden geregistreerd. Huispedia heeft een onafhankelijk centraal biedingssysteem ontwikkeld dat online bieden, open of gesloten, mogelijk maakt. Hierbij kunnen consumenten zelf, maar ook verschillende makelaarskantoren met of zonder eigen veilingsysteem aansluiten. Uniek in tegenstelling tot andere veilingsystemen in Nederland is dat zowel makelaars als consumenten zelf direct de woning op de veiling kunnen brengen. Zo is bijvoorbeeld Bieden en Wonen als één van de eerste makelaars met hun gelijknamige eigen veiling aangesloten op het centrale systeem.

Minder Wildwest-taferelen.
Over het bieden op woningen zijn de afgelopen tijd vele Wildwest-verhalen de revue gepasseerd. Helaas zijn deze niet zo bijzonder in de huidige overspannen huizenmarkt. Ook volgens minister Kasja Ollongren van Binnenlandse Zaken moet er meer transparantie komen bij het bieden op een huis. Hierbij refereerde zij eerder naar Huispedia richting de Tweede Kamer als voorbeeld voor meer transparantie in het koopproces. 1)*

“We bieden het daarom aan als een optie, voor consumenten zelf en voor makelaars”, zegt Bours, CEO en oprichter bij Huispedia. ‘Gesloten bieden is via dit systeem is ook nog steeds een optie zijn. Men kan er dan wel voor kiezen de biedingen wel openbaar te maken nadat de bieding is gesloten. Open bieden kan soms de prijs sterk opdrijven en is losstaand niet persé de heilige graal voor het woningprobleem. Het is een nieuwe smaak in het aanbieden van een woning. Wij faciliteren in beide gevallen altijd de transparantie, de verkopende partij bepaalt uiteindelijk.’ aldus Bours.

Meer transparantie over de voorwaarden
De biedingen worden niet alleen openbaar, ook het gunningsproces wordt transparanter. Dat gebeurt doordat naast het bod, ook de voorwaarden (zoals al dan niet onder voorbehoud van financiering) van een bieding te tonen. Geïnteresseerden kunnen meerdere keren bieden en nieuwe biedingen hoeven niet per se hoger te zijn dan het hoogste bod. Bours benadrukt dat gunning ook bij openbaar bieden, net zoals gesloten biedingen, nog steeds een rol speelt.

“Door het huidige gebrek aan transparantie is er meer kans dat het hoogste en een-na-hoogste bod tienduizenden euro’s verschillen. Ook is er een kans dat je door een verschil van duizend euro tussen jouw bod en het hoogste bod de woning niet krijgt, terwijl je met die wetenschap best wat meer had willen bieden. Daarom willen wij de optie aanbieden dat je direct ziet of je een kanshebber bent en waarom je het niet bent geworden als je op een woning biedt’ aldus Maxim Bours.

Ook eigenaar van deelnemend makelaarskantoor Bieden en Wonen Caspar sluit zich aan bij de huidige marktontwikkelingen: “Transparant bieden zorgt er niet alleen voor dat woningen voor de beste marktconforme verkoopprijs worden verkocht, maar geeft daarnaast een verkoper ook volledige inzage in alle biedingen met bijbehorende financiële- en overige voorwaarden. Een transparante biedingsprocedure is ten allen tijden onder begeleidend toezicht van een notaris kantoor, waardoor er nooit een bod kan worden ‘gemist’. Een belangrijk voordeel is ook dat hiermee niet alleen de verkoper, maar ook de koper inzicht heeft in de gehele biedingsprocedure. Met opbieden kunnen kopers zo laag starten en over elkaar heen bieden tot het persoonlijk maximaal gewenste bedrag bereikt is.”

Over Huispedia
Huispedia en de gelijknamige woningplatform Huispedia.nl zijn opgericht in 2018 door Ramon Noordeloos en Maxim Bours en is met 2,1 miljoen unieke bezoekers het grootste onafhankelijke woningplatform van Nederland. Het platform faciliteert als een onafhankelijke digitale woningadviseur en biedt alles wat je moet weten op één plek, van zowel woningen die te koop staan tot die (nog) niet op de markt zijn. Zo vind je hier naast de vraagprijs ook de geschatte woningwaarde, vraagprijs historie en de transactieprijs. Op deze site zijn alle 8 miljoen woningen in Nederland te vinden, ongeacht of deze in de verkoop is of niet. Eigenaren kunnen de woning ‘claimen’ en Huispedia gebruiken als vertrekpunt voor hun wooncarrière. Deze dienst wordt voor consumenten gratis aangeboden.