Industry Wire

Geplaatst door Deloitte

Mobiel telefoongebruik op de fiets gestegen

Rotterdam, 26 januari 2021 – Uit de jaarlijkse Global Mobile Consumer Survey van Deloitte blijkt dat 43 procent van de Nederlandse consumenten hun mobiele telefoon gebruikt tijdens het fietsen. Vorig jaar was dit nog 36 procent. Ook het mobiele telefoongebruik in de auto is licht gestegen. 36 procent van de Nederlandse automobilisten gebruikt zijn mobiele telefoon tijdens het rijden, terwijl dit vorig jaar 35 procent was.

Jongeren tussen de 18 en 24 jaar raadplegen hun mobiele telefoon tijdens het fietsen het meest (67 procent), ten opzichte van 63 procent vorig jaar. Toch gebruikt 27 procent van de 55-plussers zijn mobiel ook tijdens het fietsen. Vorig jaar was dit nog 17 procent.

52 procent van de Nederlanders tussen 25 en 34 jaar gebruikt zijn mobiele telefoon achter het stuur, gevolgd door de Nederlanders tussen de 35 en 44 jaar (46 procent).

Mannen gebruiken hun mobiele telefoon in het verkeer (48 procent op de fiets, 43 procent achter het stuur) vaker dan vrouwen (38 procent op de fiets, 29 procent achter het stuur).

Tijdens de fietsrit wordt de mobiele telefoon het meest gebruikt voor het selecteren en streamen van muziek (42 procent), al rijdend zijn appen (32 procent) en het selecteren van muziek (31 procent) vrijwel even populair.

Marc Beijn, Director en telecomexpert bij Deloitte Nederland: “Na invoering van het verbod op het gebruik van de mobiele telefoon tijdens het fietsen in 2019, zagen we een fikse afname in telefoongebruik op de fiets van 49 procent in 2018 naar 36 procent in 2019. Nu we ruim een jaar verder zijn, lijkt het erop dat het effect van de campagne van de overheid is afgevlakt. Inmiddels zitten we nagenoeg weer op het zelfde niveau als voor het verbod”.

Overige resultaten uit het onderzoek

  • Drie op de tien Nederlanders kijken meer dan 50 keer per dag op hun telefoon
  • 76 procent van de groep Nederlanders die meer dan 50 keer per dag zijn telefoon checkt vindt dat ze hun mobiele telefoon teveel gebruiken.

 

# # #

Over de Global Mobile Consumer Survey

De Global Mobile Consumer Survey is een jaarlijks onderzoek van Deloitte naar wereldwijde mobiele consumententrends. Voor deze Nederlandse editie zijn 2000 Nederlandse respondenten tussen de 18 en 70 jaar ondervraagd. Dit vierde thema van het rapport geeft onder andere inzicht in de rol van de smartphone in het dagelijks leven van de consument en de mate van verslaving.

 

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht