Geplaatst door Motiv

Motiv ICT Security lanceert Virtual Reality-lespakket in strijd tegen cyberpesten

Jsselstein, 26 maart 2019 – Motiv ICT Security en het Consortium tegen Cyberpesten lanceren de gratis VR-lesmethode ‘Doe iets!’, gericht op leerlingen uit groep 8 van het basisonderwijs en de onderbouw van het voortgezet onderwijs. Het lespakket is gebaseerd op een VR-film die leerlingen laat ervaren wat de impact is van online pesten op een slachtoffer. Motiv en het Consortium tegen Cyberpesten vervullen met het lespakket de toenemende behoefte van scholen om dit groeiende maatschappelijke probleem bespreekbaar te maken, aan te pakken en een gedragsverandering te bewerkstelligen. Scholen kunnen op cyberpesten.motiv.nl meer informatie vinden en zich kosteloos aanmelden om gebruik te maken van het lespakket. Dat bestaat onder andere uit een digibordmodule en een set VR-brillen.

Cyberpesten
Omdat jongeren altijd en overal online zijn vindt cyberpesten 24 uur per dag, 7 dagen per week plaats. In veel gevallen verborgen voor ouders en leerkrachten. Hierdoor heeft cyberpesten soms zelfs grotere gevolgen dan ‘face-to-face’ pesten. Uit recent onderzoek van Safer Internet Centre Nederland (2019) blijkt dat 21 procent van de tieners tussen de twaalf en zeventien jaar oud wel eens online gepest is. Cyberpesten is een groeiend probleem en daarom is het van belang om de digitaliserende wereld ook voor kinderen veiliger te maken.

Richard Wolters, Marketing Manager bij Motiv: “De digitalisering heeft grote impact op de meest kwetsbaren in onze samenleving; onze kinderen. Bij Motiv staan we voor een veilig digitaal Nederland en daarom willen we óók jongeren beschermen tegen digitale dreigingen. Het VR-lespakket, dat we samen met het Consortium tegen Cyberpesten hebben ontwikkeld, kan hierin een wezenlijke rol spelen.”

Virtual Reality
Motiv zet VR al langer in als methodiek om het risicobewustzijn van mensen te bevorderen en een gedragsverandering te bewerkstelligen op het gebied van informatie- en cyberveiligheid. Met ‘Doe iets!’ zet Motiv haar ervaring met deze innovatieve technologie in om een bewustwording en gedragsverandering onder jongeren te bereiken op het gebied van cyberpesten.

Consortium tegen Cyberpesten
Het Consortium tegen Cyberpesten is een initiatief van Motiv ICT Security en de Gemeente Amsterdam. Het is voortgekomen uit een alternatieve invulling van de Social Return on Investment-afspraken die zijn gemaakt in het kader van de Motiv gegunde aanbesteding voor het leveren van cybersecuritydiensten aan de gemeente Amsterdam. Het consortium bestaat verder uit Parnassia Groep, Gemeente Drechtsteden, VeiligheidNL, TNO, Hogeschool van Amsterdam, Mediacollege Amsterdam en Practoraat Het Nieuwe Kijken.

Over Motiv ICT Security

Motiv is een Nederlandse, private onderneming die al 20 jaar toonaangevend is als cybersecurity-dienstverlener. Motiv stelt zichzelf als doel om Nederland digitaal veiliger te maken door organisaties in zowel de publieke als de private sector te voorzien van ICT-Securityoplossingen en –diensten ter voorkoming van cybercriminaliteit, datadiefstal en datalekken. De ervaren security-professionals van Motiv identificeren zorgvuldig beveiligingsrisico’s bij klanten en bieden, door het combineren van hoogwaardige kennis, slimme ideeën en technologische mogelijkheden, innovatieve oplossingen die zorgen voor optimaal beveiligde bedrijfsprocessen en –toepassingen. https://www.motiv.nl.