Industry Wire

Geplaatst door MultiTankcard

MultiTankcard finalist DDA Best Client Award 2016

MultiTankcard is één van de 3 finalisten voor de Best Client Award 2016. Dit is een speciale prijs van Dutch Design Awards (DDA) voor opdrachtgevers die designers en vormgeving strategisch inzetten voor hun organisatie. DDA beloont met de nominatie de lef en creativiteit van opdrachtgevers Brabantia, MultiTankcard en Transavia. Zij onderscheiden zicht volgens de commissie door eigentijdse samenwerkingen aan te gaan. Op zaterdag 29 oktober wordt tijdens Dutch Design Week de winnaar bekend gemaakt.

“We zijn trots op de nominatie voor de Dutch Design Award for Best Client. Het doet recht aan de manier waarop we als MultiTankcard design hebben ingezet om onze nieuwe koers en strategie te bepalen. Onze positionering als Markleider in Mobiliteit staat mede hierdoor als een huis.”
Eva Koekkoek, Sales & Marketing Manager MultiTankcard

Intensieve samenwerking
MultiTankcard (MTc) biedt tegenwoordig een breed pakket aan mobiliteitsdiensten, zoals tanken, elektrisch laden, parkeren, ov-reizen en ov-fietsverhuur. Ze verzorgt de betalingen tussen medewerkers en werkgevers. Na jaren markleider te zijn geweest met de tankpas, werd het bedrijf in 2014 geconfronteerd met nieuwkomers in de markt. Hierdoor werd het voor MTc noodzakelijk om het merk te herpositioneren en haar marktpositie te versterken. Op eigen initiatief benaderde Funcke Creative Partners de directie met een plan voor een nieuwe koers. De afgelopen jaren hebben opdrachtgever en opdrachtnemer intensief samengewerkt om MTc te re-branden, diensten uit te breiden en de marktpositie te verstevigen. Design is daarbij altijd het middel geweest om strategische keuzes en visievorming te ondersteunen.

Commissiestatement:
“Deze casus is een schoolvoorbeeld van hoe design prikkelt tot het nadenken over het complete business model. Design is de katalysator geweest om het dienstenpakket fundamenteel uit te breiden. Daarnaast is het een duidelijk voorbeeld van hoe je als designbureau een goede relatie met je opdrachtgever kan bouwen: briefings kwamen tot stand via actieve sessies en brainstorms, die resulteerden in een overzicht van mogelijkheden en invalshoeken, en die de creativiteit van de ontwerpers niet inperkten. Het resultaat: een heldere propositie waarbij het ontwerp dienend is, zoals hoort bij het product. Een geslaagd resultaat, mede dankzij goed en langdurig opdrachtgeverschap.”

Toegevoegde waarde
De commissie ziet de finalisten en enkele andere inzendingen als voorbeelden van meer eigentijdse samenwerkingen. Die zijn duurzaam, iteratief, agile, multidisciplinair en hebben een duidelijk gezamenlijk doel: het creëren van toegevoegde waarde voor de eindgebruiker. Producent van huishoudproducten Brabantia, mobiliteitsdienst MultiTankcard en luchtvaartmaatschappij Transavia onderscheiden zich door een antwoord te formuleren op complexe vraagstukken over merkidentiteit voor de langere termijn.

Uitreiking Dutch Design Awards
Op zaterdag 29 oktober wordt tijdens Dutch Design Week in Eindhoven de winnaar bekendgemaakt. De prijsuitreiking vormt samen met een tentoonstelling tijdens Dutch Design Week (22-30 oktober) van het werk van alle finalisten en de publicatie Dutch Design Today een platform voor Dutch design in de volle breedte.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht