Industry Wire

Geplaatst door MuseumTV

MuseumTV en CJP realiseren miljoenenbereik met Bingo Battle museumchallenge

Hoe laat je jongeren op een nieuwe manier naar musea kijken? Hoe zorg je ervoor dat ze zich welkom voelen, ook als ze normaal best een hoge drempel ervaren bij een museum? MuseumTV en CJP gingen met de doelgroep in gesprek, analyseerden hun kijkgedrag, deden onderzoek en creëerden met hulp van het Mondriaan Fonds een speciaal jongerenformat. De Bingo Battle videoreeks bestaat uit 7 museumchallenges waarbij jongeren het museum op een nieuwe en laagdrempelige manier ontdekken. Zeven doelgroepsrelevante en diverse BN’ers (Sophie Milzink, Sahil Amar Aïssa, Akwasi, Guido Spek, Christina Curry, Bruno Prent en Tabitha) proberen om binnen tien minuten zoveel mogelijk collectie-items af te strepen in een museum. Hun enthousiasme straalt van het beeld af. De campagne heeft in totaal 5.461.477 impressies gegenereerd en er is daardoor bijzonder veel awareness gecreëerd voor de deelnemende musea.

De deelnemers worden in het museum begeleid door presentator Yuki Kho, bekend van Kunstkijken met Ko en Kho. Zij staat als kunstjournalist bekend om haar intuïtieve kijk op kunst. “Het leuke aan de Bingo Battle vind ik dat we jongeren laten zien hoe tof Nederlandse musea zijn. Je hoeft geen bergen kunstkennis te hebben om van kunst te genieten en mag gewoon iets mooi of lelijk vinden. Ik hoop dat we de speelsheid en het plezier van kunst met deze filmpjes kunnen overbrengen.” Er wordt in de serie uiteraard ook relevante context gegeven en er worden subtiel meteen wat hardnekkige stereotypen over musea ontkracht. In deze reeks verkenden de deelnemende BN’ers het Van Gogh Museum, Eye Filmmuseum, het COMM Museum, het Afrika Museum, Stedelijk Museum Breda, het Zeeuws Museum en Rijksmuseum Boerhaave.

Het inschakelen van verschillende focusgroepen, een vlotte huisstijl en een jong productieteam garandeerden dat het eindresultaat niet te ver van de doelgroep af staat. De Bingo Battle reeks vormt een vernieuwende manier om nieuwe doelgroepen te bereiken. We helpen musea om zich te verplaatsen in een deze doelgroep door buiten hun bestaande kaders (en cultureel kapitaal) te werken. Op deze manier ontzorgen we de musea door hen te helpen om een belangrijke nieuwe doelgroep aan te spreken: de toekomstige bezoeker.

Samen staan deze twee stichtingen sterk. MuseumTV heeft inmiddels ruim 150 musea op haar video-on- demand platform geplaatst met als doel om kunst en cultuur voor iedereen gratis bereikbaar te maken. Er wordt daarbij ingezet op online marketing en bereik: het platform bereikt iedere maand 900.000 mensen. MuseumTV werkt hiervoor ook samen met partners die buiten de culturele sector opereren, zoals KPN, NS en de HEMA. CJP voegt daar tientallen jaren ervaring in het cultureel interesseren van deze jonge doelgroep aan toe. Een perfecte match dus! MuseumTV oprichter Marieke van der Donk wil “zo veel mogelijk mensen in contact brengen met kunst en cultuur. We zetten daarbij ook in op nieuwe doelgroepen en jongeren horen daar zeker bij! We hebben het concept ook niet alleen voor hen ontwikkeld, maar juist ook samen met hen.” CJP directeur Walter Groenen voegt daaraan toe dat CJP “het belangrijk [vindt] dat het Bingo Battle concept goed aansluit op de opgedane expertise van de afgelopen jaren, zodat we veel nieuwe mensen kunnen gaan enthousiasmeren voor musea.” Justin Hahury, persvoorlichter voor het Afrika Museum, voegt daaraan toe dat hij hoopt “op meer van dit soort filmpjes want ze laten zien dat musea allesbehalve saai zijn!”.

De video’s zijn te bekijken op www.bingo-battle.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht