Industry Wire

Geplaatst door Beslist.nl

Nederland doet nuttige kerstaankopen

Nederlanders kopen dit jaar vooral nuttige kerstcadeaus: kleding, huisdecoratie en huishoudelijke apparatuur. Vergelijkingssite Beslist.nl heeft onderzoek gedaan naar de populairste aankopen in de aanloop naar Kerst 2009. Het onderzoek omvat de zoekopdrachten van 1,1 miljoen Nederlanders op Beslist.nl in de periode na Sinterklaas.

Uit het onderzoek blijkt dat kleding zeer populair is, maar liefst 18,1% van alle gezochte producten zijn gerelateerd aan kleding. Daarbij wordt kleding niet alleen als cadeau aangeschaft, maar ook om er zelf keurig uit te zien bij het kerstdiner. Met name jurken, jassen en overhemden zijn populair. Elektronica is ook zeer populair met 16,9% van het totaal aantal artikelen. Met name gezinsaankopen zoals een LCD televisie of home cinema set zijn daarbij populair, maar ook mobieltjes en digitale camera’s. Op de derde plaats staat ‘huisdecoratie en benodigdheden’ met 14,3% (o.a. huisinrichting en kookgerei). Op een 4e plaats komt huishoudelijke apparatuur (10,7%) met o.a. koffiezetters en gourmetsets. Computers en toebehoren blijven ook populair rondom kerst (laptops, printers en toebehoren) met 8,2%. Andere populaire categorieën zijn: boeken, speelgoed, DVD’s, games en verzorgingsproducten.

Overzicht van de Top-10 aankopen voor Kerst 2009

Categorie % Populairste artikelen
1 Kleding/mode 18,1 Jassen, jurken, overhemden
2 Elektronica 16,9 LCD tv, camera, mobiele telefoon
3 Huisdecoratie 14,3 Huisinrichting, kookgerei
4 Huishoudelijke app. 10,7 Koffiezetters, gourmetsets
5 Computerapparatuur 8,2 Laptop, printer, toebehoren
6 Boeken 7,3 Komt een vrouw bij de dokter
7 Speelgoed 5,2 Bordspel , best. speelgoed
8 DVD’s 4,8 Ramses Shaffy, Ice Age 3
9 Games 3,1 FIFA10, Bakugan, Mario & Sonic
10 Verzorgingsproducten 2,6 Lichaams- en tandverzorging
Overig 8,8

Flinke daling van horloges, sieraden en parfum
Opvallend is het verdwijnen van horloges en sieraden uit de top-10. Vorig jaar waren deze traditionele kerstcadeaus nog prominent aanwezig en nu nog slechts goed voor 2,1% van het totaal van aankopen. Eveneens is parfum met nog slechts 1% sterk in populariteit gedaald.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht