Geplaatst door Mondial Relay

Nederlander dol op handel in tweedehands spullen

76% van de Nederlandse heeft dit voorjaar de kasten al opgeruimd of is dit nog van plan om te doen. Vaak gaan de spullen gratis naar familie of verenigingen maar zo’n 35% van de Nederlanders verkoopt ze ook graag door. Met name kleding, boeken en spellen vinden zo hun weg naar nieuwe eigenaren. Dit blijkt uit een onderzoek van de Europese pakketservice Mondial Relay naar het (ver)koopgedrag van gebruikte spullen.
Uit het onderzoek komt dat in totaal meer dan de helft van de Nederlanders regelmatig gebruikte spullen koopt (24%) of verkoopt (35%). Voor 62% is de lagere prijs de belangrijkste reden om online iets te kopen, voor een derde is het een manier om in het bezit te komen van unieke stukken. In totaal geeft 54% aan dat zij tweedehands spullen kopen om overconsumptie tegen te gaan (26%) en afval te verminderen (28%).

Vooral kleding, boeken en accessoires zijn populair
Online tweedehands kopen net zo populair als de fysieke tweedehandswinkels
Nederlanders kopen tweedehands producten even vaak via een online platform als via een fysiek verkooppunt (52%). Van degenen die winkelen, overweegt bijna drie op de tien kopers tweedehandswinkels of kringloopwinkels (31%) en garageverkoop (28%). Reguliere winkels met een aparte tweedehands afdeling zijn minder populair (11%). Voornamelijk kleding, boeken en spellen zijn populaire tweedehands aankopen.
Vinted en Facebook Marketplace
Een kwart van de Nederlanders koopt enkele keren per jaar tweedehands kleding, boeken of accessoires. Vinted en Facebook zijn de meest gebruikte online kanalen (41%), gevolgd door Marktplaats (30%). Gemiddeld geeft men maximaal 50 euro per aankoop uit.
Levering thuis of via ophaalpunt meest gekozen
Mondial Relay wilde er met dit onderzoek ook achter komen hoe mensen tweedehands online aan- en verkopen ontvangen en versturen. De meerderheid heeft een voorkeur voor levering aan huis of op het werk (57%), een derde levering via een op- en afhaalpunt (32%). Aankopen ophalen in een locker is nog de minst gekozen optie.
www.mondialrelay.nl

Over Mondial Relay
Mondial Relay, als onderdeel van een InPost S.A. Group (AEX: INPST), is een toonaangevende aanbieder van out-of-home pakketbezorging met vestigingen in Frankrijk, de Benelux en Iberia. Mondial Relay heeft een uitgebreid netwerk van meer dan 17.000 pick-up en drop-off points (PUDO’s) en 30 regionale logistieke depots, waarmee meer dan 105.000 e-commerce bedrijven worden bediend. In Nederland zijn we de toonaangevende onafhankelijke PUDO-operator met meer dan < 1.250 Point Relais® (geregistreerd handelsmerk van Mondial Relay) en zijn we gericht op het continu verbeteren van de consumentenervaring en het promoten van duurzamere vormen van lde zogeheten ‘last mile delivery’. In de twaalf maanden tot 28 februari 2021 heeft Mondial Relay ongeveer 140 miljoen pakketten verwerkt en meer dan 400 miljoen euro aan inkomsten gegenereerd. In juli 2021 heeft InPost de overname van Mondial Relay succesvol afgerond om Europa’s toonaangevende out-of-home geautomatiseerde oplossing voor e-commerce te creëren.