Industry Wire

Geplaatst door Google

Nederlanders vragen 51% meer fietsroutes op in Google Maps dan vóór corona

De fiets lijkt flink aan populariteit te hebben gewonnen sinds de uitbraak van het coronavirus. Sinds februari is het aantal verzoeken voor fietsroutes in Google Maps wereldwijd met 69 procent gestegen. Dat is niet alleen omdat het in veel delen van de wereld inmiddels zomer is, maar ook omdat de fiets een veiliger en praktischer vervoermiddel kan zijn tijdens deze pandemie.

Zelfs in Nederland, waar we toch al meer fietsen dan in de meeste andere landen, zien we een flinke toename van 51 procent. Nederland behoort daarmee momenteel tot de top drie van landen waar het vaakst fietsroutes worden opgevraagd in Google Maps – niet gek, voor een relatief klein land.

Specifiek in Amsterdam is er een toename in het aantal opgevraagde fietsroutes te zien van 30 procent (eveneens sinds februari). Een tweetal Canadese steden spant overigens de kroon: we zien toenames in Montréal en Ottawa van respectievelijk 456% en 438%.

Fietsroutes in Maps

Google Maps voorziet zijn gebruikers al tien jaar van routes voor fietsers. Miljoenen mensen in bijna dertig landen maken daar elke dag gebruik van. Ook kan Maps je tijdens het fietsen helpen navigeren. Als je je telefoon in je broekzak houdt en oortjes in hebt, helpt de navigatiestem van Maps je eenvoudig om op je bestemming aan te komen, terwijl je je ogen op de weg houdt.

Om je de meest up-to-date fietsroute te geven, maakt Google Maps allereerst gebruik van beeldmateriaal, gegevens van overheidsinstanties en bijdragen van onze gebruikers om te begrijpen welke straten en wegen het meest geschikt zijn voor de fiets. Vervolgens gebruikt Maps een mix van kunstmatige intelligentie en complexe algoritmen om de beste route uit te rekenen, compleet met informatie over hoe vlak of steil je route zal zijn.

Lokale overheden kunnen nieuwe gegevens aan Maps verstrekken via de Geo Data Upload-tool, zodat ook de nieuwste fietsstroken beschikbaar zijn op onze kaarten.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht