Geplaatst door Simyo

Nederlanders zitten 34 dagen per jaar op smartphone

Dat blijkt uit een representatief onderzoek van Simyo, dat is uitgevoerd door DirectResearch (n=1058), waarin de relatie tussen de smartphone en Nederlanders onderzocht is. Nederlanders zitten gemiddeld 34 dagen per jaar op hun telefoon, oftewel 2 uur en 15 minuten per dag. Apple-gebruikers zitten per dag 10 minuten langer op hun smartphone dan gebruikers van een ander merk. Ook vinden zij de centrale rol die de smartphone aanneemt vaker prettig (77%) dan anderen (66%).

34 dagen per jaar in de weer met smartphone
De gemiddelde Nederlander zit meer dan een maand per jaar op zijn telefoon, zo blijkt uit de resultaten die Simyo heeft gevisualiseerd op een interactieve pagina. Het dagelijkse gemiddelde ligt op 2 uur en 15 minuten. Vrouwen behalen met 2 uur en 28 minuten net wat meer schermtijd dan mannen, met 2 uur en 7 minuten. Kijken we naar leeftijd, dan zitten Nederlanders tot 30 jaar het meest op hun smartphone. Zij behalen gemiddeld 3 uur en 21 minuten aan dagelijkse telefoontijd. Dit is ruim 50 dagen per jaar.

Ruim de helft van de mensen tot 30 jaar onderneemt actie om het gebruik te verminderen, tegenover slechts 23% van de 65+’ers. Denk hierbij aan het uitzetten van de notificaties en de smartphone buiten handbereik leggen.

Apple-gebruiker ervaart smartphone positiever
De smartphone wordt steeds meer een centrale hub voor al onze producten en diensten. Vooral de Apple-gebruiker vindt dit fijn (77%). Gebruikers van andere merken zijn hier net wat minder vaak blij mee (66%). Er komt duidelijk naar voren dat mensen met een iPhone het gebruik van apps als positievere factor in hun leven zien dan mensen die een ander merk gebruiken.
Zo maken Apple-gebruikers meer gebruik van apps voor videobellen (53%) dan mensen met een ander smartphone-merk (36%), gebruiken ze meer financiële apps (67%) dan anderen (57%) en scrollen ze vaker door hun Instagram-feed (26%) dan mensen met een ander smartphone-merk (19%). Van de totale gebruikers vindt 71% dat navigeren een stuk gemakkelijker is gemaakt met de komst van de smartphone.

Telefoon vervangt veel apparaten
Waar we vroeger nog voor iedere dienst een apart product nodig hadden, hebben we nu bijna al onze apparaten in onze smartphone zitten. Voor een aantal producten en diensten is de smartphone nu zelfs onmisbaar geworden.

Top 5 producten en diensten onmisbaar op de smartphone
– Communicatie
– Vervangen voor computer
– Als vervanger navigatiesysteem
– Als vervanger camera
– Als vervanger wekker

Voor meer informatie over het onderzoek kunt u contact opnemen met Laura Boogers, +31 (0)6 51 25 80 20, hello@togettheremedia.nl. De belangrijkste resultaten zijn interactief gevisualiseerd op deze pagina en in deze YouTube-video.

Over het onderzoek
In opdracht van Simyo heeft onderzoeksbureau DirectResearch onderzoek gedaan naar de relatie tussen Nederlanders en hun smartphone. Aan het representatieve onderzoek hebben 1058 Nederlanders meegedaan. Het onderzoek is in juli 2019 uitgevoerd.

Over Simyo
Simyo is een Sim Only en Prepaid provider die het netwerk van KPN gebruikt. Simyo heeft een andere mentaliteit dan andere telecomproviders, het zet namelijk alles op alles om mensen blij te maken. Want de provider is pas blij als jij dat ook bent, “Jij Blij, Wij Blij” is dan ook de filosofie van Simyo. Dankzij deze mentaliteit is Simyo al 16 keer uitgeroepen tot de beste mobiele provider volgens het panel van de Consumentenbond. Daarnaast won Simyo in 2016 als eerste telecomprovider ooit de award voor Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. In 2017 en 2019 is Simyo door SAMR verkozen tot het Klantvriendelijkste Telecombedrijf van Nederland. Daarnaast is Simyo al zes jaar op rij de beste Prepaid provider van Nederland volgens onderzoek van het onafhankelijke prepaidsimkaart.net.