Geplaatst door QV Technologies

“Nederlands techbedrijf lanceert spraakgestuurd bestelsysteem voor de horeca”

QV Technologies uit Amsterdam is genomineerd voor de Horeca Innovation Award vanwege de ontwikkeling van een spraakgestuurde bestel- en betaalinterface op basis van Artificial Intelligence (kunstmatige intelligentie). De ‘Voqus’, zoals de interactieve display wordt genoemd, is ontwikkeld voor horecaondernemers om de gastervaring te verbeteren en de inzet van personeel te optimaliseren. Op dit moment bestaat een dergelijk systeem nog niet en er is interesse vanuit meerdere horeca partijen om het product te implementeren.

Een drankje bestellen in de horeca is niet wezenlijk veranderd sinds er herbergen zijn. Je neemt plaats, wacht tot er bediening komt, geeft je bestelling door en betaalt daarna bij het bedienend personeel. Zo ging het toen, en zo gaat dat nog steeds.
Circa 2 jaar geleden vonden Jan Zuiderveld (afgestudeerd in Neuropsychologie en bezig met zijn master A.I. aan de UvA) en Richard Stange (Sr. Electronic Engineer) van QV Technologies dat het anders moest en kon.

Voqus; via spraakgestuurde interface bestellen en betalen
Met het team van QV Technologies is de bestel- en betaalinterface Voqus ontwikkeld. Een kleine ronde spraakgestuurde interface met display dat eenvoudig geïnstalleerd kan worden in iedere hotelkamer, lobby of horecagelegenheid.
Als een gast iets wil bestellen, drukt deze op de ronde display en geeft via spraak de bestelling door. Het ronde scherm draait in de richting van de gast die de bestelling plaatst. Op het scherm zijn de bestelde items te zien. De gast kan daarna de bestelling bevestigen of eventueel nog aanpassen. De order wordt daarna naar de bar of keuken gestuurd, waar deze voorbereid en uiteindelijk uitgeserveerd zal worden. Daarna is het mogelijk af te rekenen via de Voqus. Liever toch een ober of serveerster aan tafel? Via een simpel handgebaar richting de Voqus of een spraakopdracht is deze oproepbaar.
Voqus is intuïtief in gebruik en door iedere doelgroep eenvoudig te bedienen. De bestel- en betaalinterface treffen de gasten aan op tafel in een café of restaurant en in de lobby of kamer van een hotel. Ook is Voqus in te zetten op festivals en evenementen.

Spraakgestuurde toepassingen populair
Door de snelle innovatie van spraakgestuurde hard- en software van bijvoorbeeld Google (Assistent/Home) en Apple (Siri/Homepod) is het gebruik hiervan enorm toegenomen. Op dit moment maken al zo’n 400.000 Nederlanders gebruik van dergelijke spraakgestuurde apparaten. Circa 29% van de bevolking maakt al gebruik van voice mogelijkheden op hun telefoon (*bron: Kantar).

Hier zagen oprichters Zuiderveld en Stange mogelijkheden. Wat ooit is begonnen met een simpele knop, is uitgegroeid tot een interactief platform dat in staat is een hele horecazaak te ‘runnen’ m.b.t. bestellen en betalen.

Jan Zuiderveld, “Richard en ik komen regelmatig in horecagelegenheden. Ons viel op dat het personeel het vaak enorm druk heeft. Vaak moesten we lang wachten op de bediening en zagen met onze achtergrond in de technologie mogelijkheden tot verbetering. Wij zijn ervan overtuigd dat het gebruik van de stem de meest logische manier is om iets te bedienen. Daarop hebben wij Voqus ontwikkeld waarmee snel en gemakkelijk via voice kan worden besteld. En waardoor het bedienend personeel zich volledig kan richten op gastheerschap. Door ons systeem is de aandacht weer terug waar deze hoort, bij de gast”.

Horeca personeel is moeilijk te vinden
De afgelopen drie jaar is de omzet binnen de horeca flink gestegen. Horeca staat onder druk en ondernemers in de sector moeten van alles in het werk stellen om personeel te krijgen en behouden.
In het derde kwartaal van 2019 steeg het personeelstekort binnen de horeca naar een recordhoogte van 35% (*bron CBS).
Op meerdere fronten kan de Voqus horeca personeel ondersteunen. Bijvoorbeeld door bestellingen op te nemen (in verschillende talen), af te rekenen (pinpas, QR vouchers, klantkaarten etc.), status van een bestelling door te geven of bedienend personeel op te roepen.

Interesse uit de branche
Met een aantal grote ondernemingen uit de horeca zijn gesprekken gaande over implementatie van het systeem.
Stange, “Toen we de definitieve modellen van de Voqus klaar hadden wisten Jan en ik meteen dat we iets bijzonders in handen hadden. Wij hebben hierop een aantal zeer ervaren ondernemers in ons netwerk benaderd die ons helpen bij het openbreken van de markt. Bij een innovatief product als de Voqus loop je altijd aan tegen een gezonde dosis ‘eerst zien en dan geloven’. En dat is prima natuurlijk want wij geloven echt dat we een gamechanger in handen hebben. Met de hulp van ons team zijn wij in contact gekomen met een aantal grote landelijke horecaspelers. Hiermee zijn wij in gesprek over de implementatie op hun locaties en ze zijn meer dan enthousiast over Voqus.”