Geplaatst door Fair Focus

NEDERLANDS TUNGA OPENT TWEEDE KANTOOR IN AFRIKA

Lagos, januari 2020 – Afrika ontpopt zich tot een regio met een groot potentieel voor software-ontwikkelaars. Technologiegiganten als Google en Microsoft blijken graag Afrikaans tech-talent in hun ecosystemen te verwelkomen. Impact start-up Tunga speelt hierop in door de Afrikaanse talentenpool te ontsluiten voor Westerse bedrijven die in eigen land moeilijk gekwalificeerde software ontwikkelaars kunnen vinden… Na Kampala, Oeganda volgt nu een kantoor in Lagos, Nigeria!

Continuiteit

Tunga is in 2015 opgericht als een samenwerkingsverband tussen de Nederlandse sociaal ondernemer Ernesto Spruyt en de not-for-profit organisatie Butterfly Works. “Afrikaanse software engineers bieden een uitstekend alternatief voor de moeilijk te vinden westerse techneuten. We werken in Afrika met buitengewoon gemotiveerde lokale ontwikkelaars in gebieden waar een hoge werkloosheid heerst en scherpen we hun vaardigheden aan zodat ze topkwaliteit techneut worden. Dat is natuurlijk voor alle partijen goed nieuws. We zijn in Afrika dan ook behoorlijk populair, als merk”,vertelt Spruyt. Andere voordelen? “Engels is meestal de eerste taal, Lagos ligt in dezelfde tijdzone als Europa, de snelheid waarop we Afrikaanse collega’s kunnen inzetten is hoog en ook de continuïteit is een voordeel. Bovendien liggen de uurtarieven in Afrika echt veel lager dan die in Europa en Amerika”.

Detacheren

Kampala, Oeganda is de thuisbasis van Tunga’s eerste kantoor in Afrika. In Lagos ontstaat nu ook een booming tech scene. Spruyt: ”Omdat veel van onze Afrikaanse ontwikkelaars uit Nigeria komen hebben we besloten ook in Lagos een kantoor te openen. Wij investeren hierbij in het opleiden van jonge Afrikaanse techneuten tot medior en senior ontwikkelaars en dan is het handig vanuit een lokale hub te werken.”. Hij voegt eraan toe: “We nemen projecten als geheel aan maar ook werken we veel met gedetacheerde collega’s, die op afstand meewerken aan een projectteam. Er blijkt ook behoorlijk veel vraag te zijn naar deze vorm van samenwerken”.

Over Tunga

Tunga is een Nederlands bedrijf met een netwerk van meer dan 350 Afrikaanse softwareontwikkelaars verspreid over Oeganda, Nigeria en Egypte. Het platform, opgericht in 2015, is een initiatief van sociaal ondernemer Ernesto Spruyt en de not-for-profit organisatie Butterfly Works. Tunga komt tegemoet aan de wereldwijde vraag naar software-ontwikkelaars door lokaal jong Afrikaans technologisch talent aan te bieden. Deze technici zijn slim, bekwaam en professioneel, maar hebben desondanks zeer beperkt toegang tot uitdagende, goed betaalde banen. Tunga brengt hier verandering in door op een snelle en betaalbare manier kwalitatief hoogwaardige software te leveren die is ontwikkeld door Afrikaanse experts en deze experts in staat te stellen te groeien, succesvol te zijn en hun plek te veroveren in de internationale tech-sector. Kijk voor meer informatie op www.tunga.io.