Geplaatst door Avanade

Nederlandse bedrijven hebben onvoldoende kennis voor toepassing blockchain

Utrecht, 5 april 2018 – Nederlandse bedrijven willen graag starten met blockchain maar weten niet hoe en waar te beginnen, zo blijkt uit onderzoek van IT-bedrijf Avanade. Een ruime meerderheid (60,2%) van de ondervraagde bedrijven geeft zichzelf een onvoldoende voor de eigen kennis van blockchain en weet nog niet welke toepassingsmogelijkheden er zijn.

Nederlandse bedrijven associëren blockchain nog vooral met cryptovaluta zoals Bitcoin, al is blockchain meer dan de technologie die hiervoor gebruikt wordt. Slechts 1 op de 20 (4,9%) bedrijven is op dit moment al bezig met blockchain. Daarentegen denkt driekwart (76,6%) dat ze in de toekomst de technologie zullen toepassen. Opvallend is dat de helft van de bedrijven (49,6%) die in het komende jaar al met blockchain aan de slag wil, hier op dit moment nog helemaal geen tijd aan besteedt.

Het gebrek aan technische kennis wordt gezien als de grootste belemmering voor het werken met blockchain (44,2%). Van de ondervraagden die al met blockchain werken, geeft ook bijna de helft (46,4%) de eigen kennis van blockchain een onvoldoende. Bedrijven die het komende jaar nog starten zijn opvallend genoeg optimistischer; hiervan geeft slechts 1 op de 5 (18,2%) zichzelf een onvoldoende en ruim 1 op de 3 (36,4%) geeft zichzelf een 8 of hoger.

“Deze resultaten laten zien dat er nog veel educatie op het gebied van blockchain nodig is. Bedrijven associëren blockchain nauwelijks met zaken als veilige dataopslag of smart contracts, terwijl juist daar de waardevolle zakelijke toepassingen liggen. Pas wanneer bedrijven starten komen ze erachter wat ze nog niet weten en wat er nog meer te bereiken valt met blockchaintechnologie”, aldus Rob Bakkers, Innovation Lead digitalstudio binnen Avanade Nederland.

Meerderheid bedrijven staat open voor samenwerking

Samenwerking is essentieel voor het succes van blockchain. Bedrijven zien dit gelukkig ook in, zo blijkt uit het onderzoek. Bijna driekwart van de bedrijven (73,8%) verwacht met een of meerdere partijen samen te werken op het gebied van blockchain en slechts 1 op de 12 (8%) verwacht dit volledig zelfstandig te gaan doen. Zelfs de drempel om met concurrenten samen te werken wordt lager; 1 op de 3 (35%) ziet hier het belang van in als het gaat om blockchain.

Nederlandse bedrijven zijn nog huiverig als het gaat om de rol die zij zelf kunnen spelen in het ontwikkelen van blockchain en zien nog een grote rol voor de Nederlandse overheid. Uit de resultaten blijft dat 4 op de 10 (38,8%) bedrijven vindt dat de overheid een grotere rol moet spelen op het gebied van blockchain ontwikkeling en toepassing. Dit percentage ligt echter een stuk lager wanneer je alleen kijkt naar de bedrijven die al met blockchain werken; hiervan vindt slechts een kwart (25%) dat de overheid betrokken moet zijn.

Ook op andere vlakken zijn er verschillen tussen bedrijven die al werken met blockchain en bedrijven die nog moeten starten. Zo ervaren bedrijven die al werken met blockchain, beduidend minder belemmeringen. Minder dan 1 op de 10 bedrijven (7,1%) die al met blockchain werken, zien hoge kosten als een belemmering. Dit in tegenstelling tot bedrijven die nog met blockchain aan de slag gaan; hier ligt het percentage vier keer zo hoog (28,8%). Eenzelfde verschil is te zien als het gaat om de privacy van data. Slechts 14,3% van de bedrijven die al met blockchain werkt, ziet dit als een belemmering. Daarentegen is privacy van data een belemmering voor meer dan twee keer zoveel bedrijven (32,8%) die nog met blockchain gaan werken.

Rob Bakkers: “Langzamerhand raken Nederlandse bedrijven meer bekend met blockchain, maar er is absoluut nog veel te leren. Er is al zoveel op de markt dat er voor veel dingen al een oplossing is; in veel gevallen van onzekerheid is het een kwestie van beginnen. Durf de eerste stap te zetten in samenwerking met partners om voordeel te halen uit blockchain.”

EINDE

Over het onderzoek

Onderzoeksbureau Kien heeft een kwantitatief online onderzoek uitgevoerd onder een zakelijke IT-doelgroep, met in totaal 574 respondenten. Het onderzoek heeft plaatsgevonden onder leden van PanelWizard Nederland: een representatieve afspiegeling o.b.v. kenmerken als leeftijd, geslacht en arbeidsparticipatie. Het veldonderzoek werd uitgevoerd tussen 22 en 26 februari 2018.

Over Avanade

Als de Digital Innovator helpt Avanade bedrijven bij hun digitale transformatie met behulp van toepassingen binnen het Microsoft ecosysteem, of het nu gaat om het vergroten van de productiviteit of verrijken van klantervaringen. Door het toepassen van een strategy- en design-led aanpak combineren wij business, technologie en een human-centered benadering om tot nieuwe, innovatieve ervaringen te komen voor onze opdrachtgevers. Opgericht in 2000 door Accenture en Microsoft, heeft Avanade inmiddels meer dan 30.000 professionals in meer dan 24 landen. Zij realiseren dagelijks resultaat in de digitale wereld voor klanten en eindgebruikers– met business oplossingen en interactieve gebruikerservaringen die technologie, innovatie en expertise combineren. Meer informatie vindt u op www.avanade.nl