Industry Wire

Geplaatst door Abel Studios

Nederlandse startup Abel Studios gaat schermtijd kinderen terugdringen

Nederlandse startup Abel Studios lanceert on demand audio entertainment voor kinderen –
70% van ouders maakt zich in de zomer extra zorgen over schermtijd van kinderen

Het Nederlandse Abel Studios wil ouders een schermvrij alternatief bieden en bouwt daarom aan een grote collectie van podcasts en luisterverhalen voor kinderen, in meerdere talen. Vanaf deze week is de collectie ook in Nederland beschikbaar. Vorig jaar investeerden VC Antler en diverse ondernemers en angels in de startup, die al 40.000 uur aan schermtijd voorkwam. Founder en CEO Sanne Kanis (ex Spotify, Google en Podimo) hoopt de komende jaren dat getal te verveelvoudigen.
Deze week lanceert Abel o.a. de klassieker Peter Pan, speciaal bewerkt voor audio, met in de hoofdrol Nizar El Mazouni (bekend van Klokhuis en Mocro Mafia).

Audio als alternatief voor schermtijd
Uit onderzoek blijkt dat 60% van de ouders naarstig op zoek is naar betaalbaar en leuk vermaak in de zomer. 70% van de ouders maakt zich zorgen over de schermtijd van hun kinderen, en die zorgen nemen toe in de zomer (Research without Barrier, 2023). “Er zijn steeds meer podcasts en luisterboeken voor volwassenen, maar voor kinderen geldt dat helaas niet. Terwijl juist kinderen dit het hardste nodig hebben. Niet alleen omdat ze steeds meer tijd achter schermen doorbrengen, maar ook omdat verhalen helpen om sociale en taalvaardigheden op te bouwen. Tot nu toe hebben we bijgedragen aan een vermindering van meer dan 40,000 uur aan schermtijd. Dat vinden we een mooi begin”, aldus Sanne Kanis, oprichter van Abel.

“Met Abel geloven we in een gebalanceerd ‘mediadieet’, waar de eindgebruiker (het kind) centraal staat. Inlevingsvermogen, creativiteit, vocabulaire, maar ook zelfvertrouwen worden flink versterkt met audio. Daarbij kiezen we bewust voor inclusieve audiocontent en diversiteit in casting en dialecten. Door verhalen te maken waarin meer kinderen zich kunnen herkennen, voelen meer kinderen zich gezien en bouwen ze meer zelfvertrouwen op.”

Opschalen door middel van AI
Inmiddels heeft Abel bijna vijftig uur aan audiocontent ontwikkeld. Vooralsnog ligt de focus op de Engelstalige en Nederlandse markt, maar in 2024 ligt verdere uitbreiding naar andere talen (en dus markten) voor de hand. Om internationaal op te schalen, maakt de startup gebruik van kunstmatige intelligentie.
Kanis: “Doordat we al een brede catalogus hebben opgebouwd van Abel Originals (in-house ontwikkelde series) kunnen we snel schakelen naar andere talen. Daarbij zetten we flink in op AI om dit nog verder te versnellen. Door onze samenwerkingen met podcast, luisterboek- apps en hardware partners hebben we afgelopen jaar al flinke groei gezien. Onze content wordt al goed beluisterd, maar we staan pas aan het begin van de audiorevolutie voor kinderen. Samen met onze partners willen we zorgen dat audio een vaste plek krijgt binnen familieroutines.”
De audiocontent van Abel is (vooralsnog) gratis te beluisteren.

Over Abel Studios
Abel Studios is een pionier op het gebied van on-demand audio-entertainment, exclusief ontwikkeld voor kinderen van 3-12 jaar, en opereert vanuit Amsterdam, Londen en Manchester. Abel’s missie is om kinderen in staat te stellen hun identiteit en de wereld te verkennen door middel van innovatieve audio-entertainment. Abel Studios werkt samen met gerespecteerde kindermerken en produceert originele audioseries en podcasts onder het merk Abel Originals. De catalogus kan worden gestreamd in de Engelse en Nederlandse taal via Spotify, Apple Podcasts en Amazon (inclusief door Alexa te vragen), de luisterboekenplatforms en bibliotheken. Ga voor meer informatie naar www.abel-studios.com.

Contact:
Voor mediavragen, interviews of vroege toegang tot toekomstige shows kunt u contact opnemen met met Pers op info@abel-studio.com of op 0641550209

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht