Nederlandse telecom start-up in internationaal toonaangevende hightech-lijst

Het Nederlandse telecombedrijf RingCredible is tijdens de Red Herring Top 100 Europe Award in Amsterdam uitgeroepen tot één van de honderd meest veelbelovende technologische start-ups van Europa. De Red Herring Top 100 Award geldt als een internationale graadmeter en scherpe voorspeller welke technologische bedrijven de potentie hebben de komende jaren uit te groeien tot de nieuwe generatie marktleiders.

RingCredible is een ‘truly global telecom company’ en tornt met zijn single purpose app voor spotgoedkoop internationaal bellen aan de macht van de gevestigde telco’s in Nederland en in het buitenland. RingCredible is ontstaan uit ergernis over het uitblijven van mogelijkheden om én goedkoop én met een goede kwaliteit te kunnen bellen vanuit en naar het buitenland. RingCredible-oprichters en ondernemers Hans Osnabrugge (CEO) en Wouter van den Berg (CMO) zetten welbewust en doordacht de verhoudingen in de internationale belmarkt op scherp met hun app, die inmiddels in 180 landen door 3 miljoen mensen wordt gebruikt. Steeds meer landen vertonen een snelle groei van het aantal downloads omdat de app viral gaat door aanbevelingen van ontdekkers.

Steun in de strijd
CEO Hans Osnabrugge reageert verheugd op de toetreding tot de Red Herring 100 Top Award. “Ik zie dit absoluut als een aanmoediging in onze strijd tegen het doorbreken van ouderwetse marktverhoudingen waarvan de consument de dupe is”, aldus Osnabrugge. “De techniek om goedkoop en met goede kwaliteit internationaal te bellen is er allang, maar is niet toegankelijk gemaakt en ook niet gecommuniceerd richting het grote publiek. Wij doen dit wel.”

Twintig selectiecriteria
Red Herring selecteert in een jaarlijks terugkerende wedstrijd de Europese fine fleur onder de tech start-ups. Bedrijven die kans willen maken op een plaats in de top 100, worden aan een strenge selectie onderworpen op basis van twintig criteria. Onder meer moet er sprake zijn van disruptieve en technologische innovatie, moet het businessmodel zich al in de markt bewijzen, moet er sprake zijn van een gezonde financiële situatie en dient het bedrijf ook een maatschappelijk belang te hebben.

Deelnemers met impact
Alex Vieux, CEO van Red Herring, is bijzonder lovend over de honderden Europese deelnemers die dit jaar hebben gestreden om een plek in de Top 100. “De inzendingen overtroffen dit jaar alle verwachtingen. De selectie van de finalisten was bepaald niet makkelijk en we zijn er zeker van dat de Top 100 bedrijven bevat die internationaal een behoorlijke impact gaan hebben.”