Geplaatst door NEP

NEP en United bundelen wederom krachten voor Eurovisie Songfestival 2021

Hilversum, 21 april 2021 – Een jaar nadat het Eurovisie Songfestival werd uitgesteld, slaan NEP en United wederom de handen ineen voor de meercameraregistratie van het Eurovisie Songfestival 2021. In opdracht van NOS verzorgen beide bedrijven de registratie, inclusief alle technische faciliteiten, crew en materieel, van de drie liveshows vanuit Ahoy in Rotterdam. Een unieke samenwerking die dit internationale muziekspektakel mogelijk maakt en zo kan voldoen aan alle technische productievoorwaarden en hoge kwaliteitseisen.

Nationaal belang

“We zijn er enorm trots op dat we als twee Nederlandse bedrijven in deze unieke samenwerking ook dit jaar weer het grootste muziekevenement mogen registreren. Het Eurovisie is van een ongekende schaal, complexiteit en bereik, dus wij zijn vereerd om weer betrokken te zijn. Ook ontwikkelt en levert NEP dit jaar de graphics en AR elementen die worden aangestuurd met onze eigen software en mensen. Het Eurovisie Songfestival is eindelijk weer een evenement wat verbindt en waar het publiek naar uitkijkt. De verwachtingen en de kwaliteitsnormen zijn daarom ook extra hoog dit jaar. Daarom zetten wij de beste technische oplossingen, materieel en mensen in om hieraan te kunnen voldoen en er een onvergetelijk spektakel van te maken”, aldus Ralf van Vegten, Managing Director NEP.

René Delwel, CEO van United voegt daaraan toe: “Het is mooi om te zien hoe de twee bedrijven samenwerken als een team voor dit enorme evenement. Deze 65ste editie van Eurovisie Songfestival is uniek en tevens van groot nationaal belang. Onze mensen zijn zich daar heel bewust van en werken hard om het beste eindresultaat te leveren. Nederland kan zich met de organisatie van deze grootste Europese entertainment show met ruim 200 miljoen kijkers ook internationaal op de kaart zetten. Dit is daarom een unieke kans die we samen met beide handen aangrijpen.”

Aantal interessante feiten op een rij:

1. 130 videosignalen
  2. 140 intercom panelen en 60 bolero’s
  3. 25 camera’s
  4. Wagens
    1. UHD1
    2. UHD2
    3. TOC Container
    4. MusicOne
    5. NL6
    6. NL9
    7. 3x Utility trucks
  5. 60 EVS kanalen
  6. Binnenkomende verbindingen uit 40 landen
  7. 39 landen die meedoen
  8. 9 shows (2,5 week repeteren)
  9. Vorig jaar 200 miljoen kijkers

Het Eurovisie Songfestival 2021, waaraan dit jaar 39 landen deelnemen, vindt plaats in Ahoy Rotterdam. De halve finales worden gehouden op dinsdag 18 mei en donderdag 20 mei, de finale op zaterdag 22 mei, live vanuit Ahoy. De organisatie van het Eurovisie Songfestival 2021 in Nederland is een samenwerking tussen NPO, NOS en AVROTROS, in coproductie met de EBU.