Geplaatst door SIM-CI

NGinfra haalt simuleringsplatform SIM-CI in huis

Per 1 augustus komt het simuleringsplatform SIM-CI de gelederen van Next Generation Infrastructures (NGinfra) versterken. SIM-CI staat voor Simulating Critical Infrastructures. Op basis van wetenschappelijke modellen simuleert SIM-CI toekomstscenario’s en brengt de effecten van die scenario’s letterlijk in beeld. Met SIM-CI zet NGinfra een flinke stap bij de verwezenlijking van haar ambitie om hét platform te zijn waar kennis over meerdere infrastructuren paraat en bruikbaar is ten behoeve van besluitvorming over het totaal van de infrastructuren.

De partners van NGinfra delen data, kennis en ervaring met als doel de samenleving passende infrastructuur te bieden, voor nu en in de toekomst. Infrastructuurkeuzes die we vandaag maken, werpen hun schaduw ver vooruit. Infrastructuurbeheerders ervaren dat de infrastructuren steeds meer vervlochten raken. Ingrepen om één van de infrastructuren uit te breiden, renoveren of vervangen hebben impact op andere infrastructuren.

Om besluitvorming over infrastructuur nog sterker te onderbouwen, is het van belang om toekomstscenario’s te modelleren aan de hand van zoveel mogelijk data uit diverse infrastructuren en daarvan simulaties te maken. NGinfra beschikt via zijn partners Port of Rotterdam, Schiphol, Vitens, Alliander, ProRail en Rijkswaterstaat over een breed scala aan data; SIM-CI heeft de tools om te modelleren en te simuleren.

De voortsnellende digitalisering, de energietransitie en de verstedelijking veranderen en beïnvloeden (het gebruik) van infrastructuur. Door in modellen en simulaties te kunnen laten zien hoe, waar en wanneer infrastructuren op elkaar ingrijpen, wordt de onderbouwing van keuzes over infrastructuur sterker. Infrastructuur voegt waarde toe aan onze economie en de samenleving. Met geïntegreerde besluiten, niet over elke infrastructuur apart maar over het systeem als totaal, zal infrastructuur zijn waarde voor economie en samenleving verder kunnen vergroten.

Het SIM-CI platform komt over van NGinfra partner Alliander. SIM-CI zal haar kennis en kunde vanaf heden dus breed in gaan zetten voor de cross-sectorale samenwerking van Nederlandse netwerkbeheerders van infranetwerken op spoor, weg, (drink-)water, energie en de luchtvaart en scheepvaart Mainports.

NGinfra – Next Generation Infrastructures – is het kennisplatform van Havenbedrijf Rotterdam, ProRail, Rijkswaterstaat, Schiphol, Alliander en Vitens. Samen maken zij zich vanuit een cross- sectorale invalshoek sterk voor infrastructuur die toekomstbestendig is en adequaat inspeelt op drie grote transities: digitalisering, energie en urbanisatie.