Geplaatst door Nederlandse Loterij

Niels Onkenhout wordt de nieuwe CEO Nederlandse Loterij

Den Haag, 5 september 2016 – Niels Onkenhout (55) is per 1 september in dienst getreden bij Nederlandse Loterij. Hij volgt, na een inwerkperiode, later dit jaar Frans van Steenis (66) op als Chief Executive Officer (CEO) van Nederlands grootste kansspelorganisatie ontstaan uit de fusie tussen de Nederlandse Staatsloterij en De Lotto. Onkenhout is de voormalig directievoorzitter van C1000 en voormalig lid van de raad van bestuur van Jumbo Groep Holding. Van Steenis zal Onkenhout tot het einde van dit jaar wegwijs maken en begeleiden bij zijn start als nieuwe bestuursvoorzitter van de marktleider in de kansspelmarkt.

Niels Onkenhout heeft een bewezen staat van dienst als leidinggevende van grote fusie-organisaties. Hij stond aan de wieg van de integratie van Super de Boer met Jumbo Supermarkten en speelde vervolgens een prominente rol bij de overname en daaropvolgende integratie van C1000. Daarvoor was Onkenhout onder andere lid van de raad van bestuur van Koninklijke Wessanen. Hij begon zijn loopbaan bij Procter & Gamble en Philips.

Onkenhout: “Dit is een voor mij unieke kans. Er is door de fusie een heel krachtige, financieel gezonde en sterk maatschappelijk georiënteerde kansspelorganisatie ontstaan. Het fusiebedrijf is een mooie organisatie die voor tal van uitdagingen staat. Ik zie het als mijn taak om samen met de ruim 200 werknemers Nederlandse Loterij voorop te laten blijven lopen, ook in een meer open en competitievere markt.”

Door de fusie van de Nederlandse Staatsloterij en De Lotto zit de belangrijkste taak van Frans van Steenis erop. Van Steenis is zes jaar algemeen directeur van de Nederlandse Staatsloterij geweest en heeft het fusieproces met De Lotto succesvol geleid en is dit de komende maanden aan het afronden. Onder zijn leiding is een solide organisatie ontstaan met een omzet van ruim 1,1 miljard euro, die klaar is voor de volgende fase in een snel wijzigende markt met meerdere buitenlandse toetreders zowel op de offline- als de online markt. Na 5 succesvolle jaren bij de Nederlandse Staatsloterij is Van Steenis sinds 1 april jl. CEO van Nederlandse Loterij, waarin de zeven bekende merken Staatsloterij, Lotto, Eurojackpot, Miljoenenspel, Lucky Day, Krasloten en Toto zijn ondergebracht. Begin 2017 bereikt Van Steenis de pensioengerechtigde leeftijd en wil hij de organisatie goed hebben overgedragen.

Van Steenis: “Niels Onkenhout is een man die heeft laten zien dat hij leiding kan geven aan ingewikkelde organisaties. Ik draag mijn functie dan ook vol vertrouwen aan hem over. Mijn droom is gerealiseerd. Ik heb mee mogen bouwen aan de grootste en sterk maatschappelijk betrokken oer-Hollandse kansspelorganisatie. Een organisatie die als doel heeft Nederland gelukkiger en ook gezonder te maken. Daar zijn we als De Lotto en Nederlandse Staatsloterij samen, heel goed in geslaagd. Het is nu aan mijn opvolger om de organisatie in een zeer uitdagende markt met vele nieuwe toetreders ook toekomstbestendig te houden. Ik wens hem daar alle succes bij!”

Van Steenis is door de raad van bestuur gevraagd vanwege zijn grote inhoudelijke kennis, ook na de periode van de overdracht tussen hem en Onkenhout nog als adviseur betrokken te blijven bij een aantal complexe en belangrijke dossiers.