Geplaatst door Better Time Stories

Nieuw audiobook-initiatief herenigt Oekraïense families

29 september 2022, Den Haag – Vandaag is Better Time Stories gelanceerd, dat gevluchte kinderen in contact brengt met achtergebleven familieleden via prentenboeken. Met een audiobook app kunnen familieleden de boeken voorlezen aan hun kinderen. Het non-profit initiatief is afgetrapt door Prinses Laurentien en Olena Zelenska, Elke Büdenbender en Doris Schmidauer, de first ladies van Oekraïne, Duitsland en Oostenrijk. Met de lancering start een internationale campagne om donaties in te zamelen. De donaties maken het mogelijk om gevluchte Oekraïense kinderen gratis boeken te sturen in hun gastland.

Bekijk hier de campagnevideo

De oorlog in Oekraïne veroorzaakt een grote stroom kindvluchtelingen naar Europese landen: meer dan 1,8 miljoen Oekraïense kinderen zijn het land inmiddels ontvlucht. Dit is een zeer heftige ervaring voor een kind. Gezinnen vallen uiteen en ze missen familieleden die in Oekraïne zijn achtergebleven.

Om de kinderen steun te bieden en hen welkom te heten in hun gastland, heeft Better Time Stories een cadeaupakket samengesteld. Het pakket bevat een set van vijf interactieve prentenboeken over thema’s als troost, liefde en optimisme. Ieder boek, geschreven door Oekraïense auteurs, is ook beschikbaar als luisterboek. Daarnaast kunnen familieleden op afstand via een beveiligde web-app de verhalen inspreken en opnemen, zodat de kinderen de stem van hun vader, moeder, broer, zus, oma of opa horen terwijl ze lezen.

Prinses Laurentien overhandigt eerste exemplaar aan Oekraïense kinderen – Foto Frank Jansen

Alle prentenboeken en luisterboeken zijn tweetalig: in het Oekraïens en in de taal van het land waar de kinderen hun toevlucht zoeken. Dit helpt hen om kennis te maken met hun nieuwe omgeving en tegelijkertijd nieuwe taal- en luistervaardigheden te ontwikkelen.

Veel mensen vragen zich af wat ze kunnen doen om Oekraïense gezinnen te helpen. Met Better Time Stories kan iedereen nu aan een gevlucht kind een pakket van vijf boeken schenken voor slechts 15 euro (incl. verzendkosten). Donaties via bettertimestories.com worden gekoppeld aan een Oekraïens gezin dat een pakket heeft aangevraagd. Hierdoor wordt de donatie echt een persoonlijk geschenk. De campagne richt zich op het koppelen van donaties aan Oekraïense vluchtelingen in vier landen: Nederland, Duitsland, Oostenrijk en België. De ambitie is om dit later uit te breiden naar meer landen.

Better Time Stories is opgezet door de Oekraïense tech-ondernemer Andriy Shmyhelskyy via zijn bedrijf iKs en number 5 foundation, opgericht door Prinses Laurentien and Prins Constantijn.

Het initiatief kan rekenen op internationale steun. Het staat onder beschermvrouwschap van first ladies Olena Zelenska (Oekraïne), Elke Büdenbender (Duitsland) en Doris Schmidauer (Oostenrijk) en Prinses Laurentien van Oranje (Nederland), die allen tevens een luisterboek hebben ingesproken. Andere bekende insprekers zijn: Diewertje Blok, Melissa Drost, Kevin Hassing, Bart Moeyaert, Jamala, DOROFEEVA, Yuriy Gorbunov, MONATIK en anderen.

Quotes

Olena Zelenska, first lady van Oekraïne
“De kracht van Better Time Stories is dat door oorlog gescheiden families, die elkaar lang niet hebben gezien en elkaar missen, dankzij het boek en een herkenbare stem weer nader tot elkaar komen. Het is dan fijn om in de moedertaal de stem te horen van een geliefd familielid en zo hun nabijheid te voelen. Ik zie het als een eerste stap om eindelijk weer samen te zijn. En omdat alle boeken tweetalig zijn, brengt het initiatief op een slimme manier twee culturen samen.”

Elke Büdenbender, first lady van Duitsland
“Ik heb een enorme waardering voor Better Time Stories, omdat het initiatief kinderen uit Oekraïne steunt in een tijd van groot verdriet. Door de verhalen voelen ze zich verbonden met hun thuisland, hun taal en vooral met hun familie en vrienden. De verhalen in beide talen helpen hen ook de taal te leren van het land waar zij hun toevlucht zoeken. Met bijna een miljoen Oekraïense vluchtelingen die sinds het begin van de oorlog in Duitsland zijn geregistreerd – waarvan een derde kinderen – is het onze plicht deze kinderen zo goed mogelijk te steunen.”

Doris Schmidauer, first lady van Oostenrijk
“Better Time Stories geeft kinderen de kans om via verhalen in contact te blijven met hun vaders en andere familieleden in hun thuisland. Het voorleesmoment geeft hen de mogelijkheid om even te ontsnappen naar een andere wereld – een wereld zonder oorlog en zonder de verwoestende gevolgen ervan.”

Prinses Laurentien van Oranje
“Ik ben diep geraakt door het leed van Oekraïense kinderen en hun moeders die van hun geliefden zijn gescheiden. Better Time Stories wil dit verzachten door hen dichtbij te brengen terwijl ze fysiek van elkaar gescheiden zijn. Voorgelezen worden door je ouders zijn waardevolle momenten voor een kind dat opgroeit. Verhalen laten je kennismaken met de wereld, leren je omgaan met het leven en laten je zien dat thuis bestaat uit de mensen die van je houden.”

Andriy Shmyhelskyy, oprichter van Better Time Stories
“Ik zat midden in de ontwikkeling van een nieuwe boek-naar-audiotechnologie toen Poetin Oekraïne binnenviel en een uittocht van moeders en jonge kinderen veroorzaakte. Van dichtbij zag ik de moeilijkheden die mijn eigen zus en haar kinderen ondervonden, toen ze van hun man en vader werden gescheiden. Ik besefte meteen dat ik hen en vele anderen wilde helpen met deze technologie. Ik weet uit ervaring met mijn eigen dochter dat boeken krachtige hulpmiddelen zijn, als je opgroeit in een nieuw land met een nieuwe taal. Lezen en voorgelezen worden zijn zeer kostbare momenten om een band op te bouwen en je thuis te voelen.”

Partners
Het project is mogelijk dankzij de steun van partners, waaronder: Boomerang. Part of Publicis Groupe, Clarity, DS Smith, PostNL, Drukkerij Wilco, Thinium Audioboekproducties, DPG Media Nederland, het Ukrainian Book Institute, het ministerie van Buitenlandse Zaken van Oekraïne, diverse uitgevers die boekrechten hebben verleend, stichtingen en veel meer. Voor een volledige lijst van alle partners en betrokkenen zie de website.