Geplaatst door Zonneplan

Nieuw energiebedrijf digitaliseert energietransitie

ZWOLLE – Terwijl menig energiebedrijf in zwaar weer verkeert, startte Zonneplan maandag 15 november met Slimme energie. Door energie te digitaliseren stimuleert Zonneplan het gebruik van wind- en zonnestroom, waarmee het een oplossing wil bieden voor de overbelasting van het stroomnet. Tegelijkertijd stelt het bedrijf dat de huidige energiecrisis aantoont dat energiecontracten op basis van vaste prijzen “niet meer van deze tijd zijn.”
Met Slimme energie krijgt de consument stroom en gas tegen respectievelijk uur- en dagprijzen. Met name met de prijs voor stroom kun je als consument ‘spelen’. Deze is voornamelijk afhankelijk van het aanbod van hernieuwbare energiebronnen. Bij veel wind- en zonnestroom op het net, is stroom in de regel goedkoper. Zonneplan wil deze prijsprikkel gebruiken om haar klanten te stimuleren bewuster met daadwerkelijk groene stroom om te gaan. Daardoor wordt op piekmomenten het net ontlast, terwijl er in de avonduren minder gas en kolen nodig zijn om in de stroomvraag te voorzien.
Energytech
Directeur Van der Klooster stelt dat Slimme energie meer is dan ‘gewoon’ een dynamisch energiecontract. “Zonneplan is vanaf de start een *energytech-*bedrijf. Onze app zorgt er in samenwerking met de Zonneplan Connect in je slimme meter voor dat je bewust gebruik kunt maken van écht groene en goedkope momenten. We geven inzicht in de uurprijzen, tonen daarbij hoeveel procent van de stroom op het net tijdens dat uur afkomstig uit zon en wind is en geven bovendien inzicht in je energieverbruik.”
Aan de technologie is ruim twee jaar gesleuteld. Nu is het bedrijf zover dat energie volledig gedigitaliseerd kan worden. De Zonneplan laadpaal is al in ontwikkeling, de thuisaccu staat op de rol. Van der Klooster: “Onze technologie gaat die apparaten straks automatisch aansturen. Mensen met een Zonneplan Connect vormen straks het grootste connected stroomnetwerk van Nederland. Iedereen kan dan zelf stroom inkopen, verkopen, opwekken en opslaan.”
Ontlast stroomnet
Zonneplan heeft, zo zegt Van der Klooster, als doel Nederland optimaal te laten profiteren van wind- en zonnestroom. “Met al onze zonnepanelen en windmolens hebben we echter een probleem gecreëerd: al die groene stroom komt met name tijdens de middaguren tegelijk samen op het net. Dat net is er niet op berekend en raakt daardoor overbelast. Het gevolg daarvan is weer dat duurzame energiebronnen worden uitgezet, waarmee we dus eigenlijk gewoon CO2-vrije stroom weggooien.”
De Zonneplan-oprichter voegt eraan toe dat de “oude energiewereld” ook niet bepaald meewerkt. “Die bedrijven willen het oude systeem, met een voorspelbare markt en vaste prijzen, in stand houden. Dat is makkelijk verdienen, zonder er moeite voor te hoeven doen. Wij pleiten voor een mindset-verandering: consumenten moeten begrijpen dat zijzelf de enige zijn die bepalen in hoeverre zij groene en dus vaak goedkope stroom gebruiken.”