Geplaatst door SendCloud

Nieuw onderzoek over marktplaatsen en consumentenverwachtingen

Eindhoven, 23 mei 2022  – Bezorging is een van de grootste spelbrekers voor Nederlandse consumenten die shoppen via een marktplaats. Uit recent onderzoek van Sendcloud, het verzendplatform voor e-commerce bedrijven, blijkt dat meer dan de helft (60%) van de consumenten niet via een marktplaats zou bestellen als deze niet de gewenste bezorgoptie aanbiedt. Ook een onduidelijk retourbeleid is voor maar liefst 68 procent een reden om niet over te gaan tot een bestelling.

Uit hetzelfde onderzoek komt naar voren dat 88 procent van de consumenten regelmatig een bestelling plaatst via een marktplaats. De eerste keuze van Nederlandse consumenten is met een ruime voorsprong Bol.com (68%), gevolgd door Zalando (13%) en Amazon (12%). 21 procent van de consumenten geeft zelfs de voorkeur aan een marktplaats boven een normale webwinkel. De populariteit van marktplaatsen heeft alles te maken met gemak, een ruim assortiment en scherpe prijzen.

Populariteit marktplaatsen zit in gemak en ruim assortiment

Gemak (77%) is de belangrijkste reden waarom consumenten ervoor kiezen om via online marktplaatsen te winkelen, gevolgd door het grote assortiment aan producten (69%) en de voordelige prijzen (55%), zo blijkt uit onderzoeksresultaten.

Terwijl gemak de drijvende kracht achter het succes van marktplaatsen is, blijken bezorgopties en retourmogelijkheden de grootste dealbreakers te zijn, waardoor consumenten hun virtuele winkelwagen leeg achterlaten. Consumenten willen zelf bepalen waar, wanneer en hoe een bestelling wordt bezorgd.

Bijna driekwart (65%) van de consumenten zegt dat flexibiliteit bij de bezorging voor hen van essentieel belang is. Consumenten zijn op zoek naar flexibele bezorgopties en na standaard thuislevering (81%) zijn de meest populaire opties: afhalen bij een servicepunt (35%), levering op een bezorgdag naar keuze (28%), levering op de volgende dag (27%) en avondlevering (23%).

Snelle levering wint van bezorgkosten
Snelheid is ook een doorslaggevende factor: bijna de helft van de consumenten (45%) weigert te bestellen via marktplaatsen die geen snelle levering bieden. Verrassend genoeg wint snelheid het ook van de leveringskosten voor de consument: slechts 32 procent zegt dat gratis bezorging voor hen essentieel is om een bestelling te plaatsen.

“Consumenten worden steeds veeleisender als het gaat om verzending en snelle en flexibele levering is de nieuwe norm. Marktplaatsen als Bol.com en Zalando mogen dan de bezorgervaring voor consumenten onder de knie hebben, het verzendproces aan de achterkant blijkt vaak slecht georganiseerd te zijn”, aldus Rob van den Heuvel, CEO en Co-founder van Sendcloud. “In de praktijk hebben veel derde verkopers moeite om aan de bezorgeisen te voldoen, omdat elke marktplaats zijn eigen eisen stelt aan de verzendopties. Als marktplaatsen van bezorging echt een belangrijke USP willen maken, is het essentieel dat ze de complexiteit van marktplaats-logistiek vereenvoudigen en verkopers in staat stellen snel en zonder zorgen te verzenden.”

Over het onderzoek
*Het onderzoek werd in april 2022 uitgevoerd door Sendcloud via de tool Pollfish. Hierbij werden in totaal 1.000 Nederlanders gevraagd naar hun aankoopgedrag en meningen over marktplaatsen, als volgt verdeeld: leeftijd 18 – 24 (19,8%), 25 – 34 (27,4%), 35 – 44 (20,1%), 45 – 54 (11,9%), > 54 (20,8%) en geslacht Man (40%), Vrouw (60%).

Over Sendcloud
Sendcloud is de alles-in-een verzendoplossing voor webshops die willen groeien. Het platform helpt online retailers de concurrentiestrijd aan te gaan door het volledige verzendproces, van checkout tot retouren, te optimaliseren. Veel webshops zien verzending als struikelblok, maar Sendcloud maakt hiervan een krachtig concurrentievoordeel. Sinds 2012 is Sendcloud uitgegroeid van een eenvoudige applicatie tot een alles-in-een platform dat het volledige verzendproces automatiseert. De Eindhovense scale-up heeft inmiddels meer dan 23,000 klanten in Nederland, België, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Oostenrijk