Industry Wire

Geplaatst door Maastricht Marketing

Nieuw online platform voor Maastricht zet in op slow travel

Wie deze zomer Maastricht bezoekt, kan zich op een geheel nieuwe manier oriënteren. Maastricht Marketing lanceert vandaag het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl. Deze website sluit volledig aan bij het in 2023 herijkte stadsmerk en helpt bezoekers én bewoners op een innovatieve manier om hun eigen beleving van de stad samen te stellen.

Met het nieuwe platform speelt Maastricht in op veranderend reisgedrag: mensen willen niet alleen zien wat een stad te bieden heeft, maar ook ervaren wat een plek uniek en bijzonder maakt. De website is daarom opgebouwd rond het principe vanslow travel – reizen in een rustiger tempo, met oog voor beleving en context. Het aanbod van stad en regio wordt aangeboden in magazinestijl en toegespitst op verschillende leefstijlen.

Hyper-gepersonaliseerde ervaring

Maastricht Marketing focust zich al jaren op het aantrekken van kwalitatieve verblijfsbezoekers, spreiding in tijd en ruimte, en het stimuleren van meerdaags verblijf. Om hier nog meer focus in aan te brengen maakt de organisatie gebruik van de Leefstijlvinder; een wetenschappelijk model, ontwikkeld in opdracht van acht provincies, dat de drijfveren van mensen ontrafelt en inzicht geeft in wat mensen in beweging brengt. De website zet in op drie specifieke leefstijlen die passen bij het profiel van de stad: de Avontuurzoeker, de Stijlzoeker en de Inzichtzoeker. De blogartikelen op de website zijn thematisch en qua toon afgestemd op de belevingswereld van de doelgroepen. Bezoekers komen – bijvoorbeeld via Google – terecht op een pagina die geoptimaliseerd is voor hun interessegebied en leefstijl. Vervolgens kunnen ze eindeloos doorklikken en zich verder laten inspireren.

Mobile-first en vertaling met AI

De website is ontworpen volgens het mobile-first principe, afgestemd op het gedrag van de gebruiker: circa 75% van de bezoekers bekijkt de site op mobiel. Ook technisch is het platform vernieuwend. Door het ‘liken’ van een activiteit of locatie is het mogelijk om je eigen reisprogramma inclusief plattegrond samen te stellen. Met de knop ‘Ik ben nu in Maastricht’ kun je zien wat er op dat moment in de stad te doen is, denk aan tentoonstellingen, evenementen en rondleidingen. En met een innovatieve AI-vertaaltool wordt alle content automatisch én real-time vertaald naar het Engels, Frans en Duits. Belangrijk voor een internationale bestemming als Maastricht. Andere nieuwe functionaliteiten zijn de integratie van social media posts en podcasts om de online beleving te verrijken.

Ondernemers in de spotlight

Lokale bedrijven en (culturele) instellingen maken de stad. Daarom hebben zij een prominente plek op het platform. De detailpagina’s van de ondernemers uit stad en (eu)regio bevatten rijke content en inspirerende fotografie. Bezoekers krijgen informatie over het stadsdeel waar een betreffende ondernemer zich bevindt en zien via een plattegrond direct meer aanbod in de buurt. Op deze manier wordt de bezoeker geïnspireerd om een bezoek aan Maastricht te verlengen en nieuwe plekken te ontdekken.

Koppositie destinatiewebsites

Leontien Mees, directeur Maastricht Marketing: “Met bijna 2,5 miljoen bezoekers per jaar hebben we een indrukwekkende website die behoort tot de top van de destinatiewebsites in Nederland. Om deze koppositie te behouden, moeten we blijven vernieuwen. Met enorme toewijding hebben we daarom de afgelopen tijd gewerkt aan onze nieuwe bezoekerswebsite. Dit online platform – volledig in vier talen – heeft een sterke strategische opbouw met impactvolle content. We focussen ons op geselecteerde verblijfsbezoekers en presenteren met trots onze ondernemers als kloppend hart van stad en regio.”

Voor de ontwikkeling van het nieuwe platform werkte Maastricht Marketing samen met destinatiemarketingbureau Insiders (concept, structuur, contentstrategie en technische realisatie). De grafische vormgeving is verzorgd door Zuiderlicht en Miranda Reijnders Graphic Productions.

Bekijk de nieuwe website op www.visitmaastricht.nl.

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht