Geplaatst door UHasselt

Nieuw videocaptatiesysteem maakt videoproductie kosteneffectief en eenvoudiger

UHasselt/imec-start-up AZilPix heeft een nieuw videocaptatiesysteem op de markt gebracht. ‘Studio.One’ – dat bestaat uit hoge-resolutiecamera’s, een server en software – laat toe om een evenement vanuit verschillende standpunten te filmen én uit te zenden (en dat met slechts één cameraman). Ook kleinere evenementen kunnen hierdoor kosteneffectief gecapteerd en uitgezonden worden.

Studio.One maakt gebruik van hoge-resolutiecamera’s met brede (of zelfs fish eye) lenzen om een evenement vanuit elk interessant standpunt te kunnen vastleggen. Het systeem bestaat uit (typisch een zestal) camera’s, een server en software. “Met Studio.One kan de gebruiker tijdens de naverwerking de standpunten kiezen van waaruit het event getoond moet worden. Ook de kadrering kan gebeuren in postproductiefase”, zegt UHasselt-professor Philippe Bekaert, CTO van AZilPix.

Het grote voordeel van het nieuwe systeem is dat het niet langer nodig is om de actie vanuit elk standpunt te volgen tijdens de opname. “Via keyframe-animatietechnieken – virtuele camera’s, zeg maar – kan dat nu ook ná de video-opname met Studio.One.”
Evenmin wordt er tijd/werk verspild met het maken van kaders die de uiteindelijke montage niet halen. De multicameracaptatie en naverwerking kunnen bovendien gebeuren door één iemand – het systeem is met andere woorden kosteneffectief. “Want voor dat perfecte shot uit verschillende standpunten heb je normaal gezien een legertje cameramensen nodig.”

Kleine camera’s
“Studio.One biedt regisseurs een grote vrijheid om ‘na de feiten’ te bepalen hoe een evenement best in beeld gebracht moet worden. En dat is veel eenvoudiger dan te moeten anticiperen op gebeurtenissen – wat tot vandaag de courante praktijk is”, aldus Philippe Bekaert. “De camera’s zijn klein en kunnen dus geplaatst en gebruikt worden op plekken waar je met normale tv-camera’s moeilijker kunt komen.”
Volgens het bedrijf leent zijn videocaptatietechniek zich vooral uitstekend voor het registreren van onder meer voorstellingen in culturele centra, chirurgische ingrepen voor opleidingen, tweede-klasse voetbalwedstrijden of van de actie op de kleinere podia van muziekfestivals.

Lees het volledige persbericht online
AZilPix

UHasselt/imec-start-up AZilPix vloeide voort uit onderzoek aan het Expertisecentrum voor Digitale Media van imec en de UHasselt. De start-up werd in 2015 opgericht door Philippe Bekaert, Jan Looijmans, Michel De Wolf, Arjan Akkermans en het Nederlandse technologiebedrijf Axon. www.azilpix.com
Over imec

Imec is ’s werelds toonaangevende onderzoeks- en innovatiecentrum op het vlak van nano-elektronica en digitale technologie. De combinatie van onze voortrekkersrol in microchiptechnologie en onze software- en ICT-expertise maakt ons uniek. Imec beschikt over een unieke infrastructuur en een lokaal en internationaal ecosysteem van partners in diverse sectoren. Samen werken we aan baanbrekende innovatie in toepassingsdomeinen zoals gezondheidszorg, slimme steden en mobiliteit, logistiek en Industrie 4.0 en energie.

Imec is een vertrouwde partner van bedrijven, start-ups en universiteiten, en brengt bijna 3,500 topwetenschappers uit meer dan 70 landen samen. Imec heeft zijn hoofdzetel in Leuven en R&D-groepen die verspreid zijn over een aantal Vlaamse universiteiten, in Nederland, Taiwan, de VS, China, en kantoren in India en Japan. In 2015 bedroeg de bedrijfsopbrengsten van imec 415 miljoen euro en van iMinds (sedert 21 september 2016 geïntegreerd in imec) 52 miljoen euro. Meer informatie op www.imec-int.com.

Imec is a registered trademark for the activities of IMEC International (a legal entity set up under Belgian law as a “stichting van openbaar nut”), imec Belgium (IMEC vzw supported by the Flemish Government), imec the Netherlands (Stichting IMEC Nederland, part of Holst Centre which is supported by the Dutch Government), imec Taiwan (IMEC Taiwan Co.) and imec China (IMEC Microelectronics (Shanghai) Co. Ltd.) and imec India (Imec India Private Limited), imec Florida (IMEC USA nanoelectronics design center).

Meer Info

Philippe Bekaert (UHasselt/EDM): 011/26.84.11 en philippe.bekaert@uhasselt.be