Geplaatst door Nalytics

Nieuw zoekplatform Nalytics begint waar Google ophoudt

Nieuw zoekplatform Nalytics begint waar Google ophoudt | ANP Pers Support | De kortste weg naar publiciteit

Amsterdam, 20 juni 2016 – Wereldwijd wordt dagelijks meer dan 2,5 miljoen terabyte aan digitale informatie geproduceerd. Om journalisten, bedrijven en verder iedereen meer gestructureerd te laten zoeken in die enorme berg data, heeft Nalanda Technology een nieuwe generatie precisie search and discovery software ontwikkeld: Nalytics. Een zoekplatform die begint waar Google ophoudt.

Voor journalisten en mediabedrijven is het snel vinden van de juiste informatie soms onmogelijk en tijdrovend. Het voelt als zoeken naar een naald in de hooiberg. De oplossing van Nalanda, Nalytics, helpt gebruikers met de analyse van de data, door hen de mogelijkheid te geven om via de geavanceerde zoekfunctie informatie in context te plaatsen en verbanden te vinden.
Onderzoeksjournalisten varen hier wel bij. De tool zou bijvoorbeeld inzetbaar geweest zijn bij het doorzoeken van de zogeheten Panama Papers. ,,We hebben onze tool getest op de vrijgegeven documenten uit de Panama Papers en in minder dan vijf minuten had die de kern eruit gehaald,” zegt Alex Ritter van Nalanda Technology.

BuzzFeed – het crossmediale netwerk op het gebied van nieuws en entertainment, dat zes miljard views per maand krijgt – heeft de nieuwe technologie al omarmd. ,,Nalanda is geweldig als het aankomt op het makkelijk en eenvoudig doorspitten, analyseren en organiseren van grote aantallen documenten,” zegt Heidi Blake, redacteur van de onderzoeksafdeling bij BuzzFeed UK. ,,We hebben de tool al gebruikt om enorme archieven van documenten door te spitten en het was veel gebruikersvriendelijker dan andere forensische onderzoeksoftware die wij in het verleden gebruikt hebben. We konden snel en met minimale training met de tool aan de gang.”

De oprichters van Nalanda hadden in 2013 één doel voor ogen: ze wilden een softwareoplossing bouwen die innovatief, zeer snel en gemakkelijk in gebruik was. Daarmee wilden ze individuen, klanten en organisaties helpen met het navigeren door hun elektronische documenten en data om zo de juiste informatie op het juiste moment te krijgen. Cloud oplossing Nalytics biedt die mogelijkheid doordat het een krachtige zoek algoritme koppelt aan analytische en verkennende mogelijkheden.

Peter O’Hara, CEO van Nalanda Technology, legt uit: ,,De meeste mensen zijn bekend met de zoekmachine van Google, maar de zoekfuncties zijn behoorlijk gelimiteerd en bieden meestal te veel resultaten, waardoor gebruikers door de bomen het bos niet meer zien. Wij houden ons bezig met de vraag: wat gebeurt er nadat je iets hebt gegoogeld? Hoe geef je een gebruiker de mogelijkheid om meerdere resultaten en meerdere bronnen van content te vergaren om zo beter en dieper inzicht te verkrijgen? Ons platform ontsluit alle informatie, of het nou van het web, van e-mails met toegevoegde bestanden of van data uit Dropbox komt.”

Verschillende studies tonen dat het snel en efficiënt vinden van informatie, ‘findability’, voor bedrijven van levensbelang is. O’Hara: ,,We leven in een digitale wereld, waarin ons leven en ons werk wordt verzwolgen door big data. De hamvraag is hoe we complexe data kunnen begrijpen en zeker zijn dat we het juiste antwoord hebben gevonden. Met onze oplossing komt de kracht van het zoeken terug in de handen van de gebruiker. Ons doel is om het complexe weer simpel te maken.”