Industry Wire

Geplaatst door Dataiku

Nieuwe aflevering ‘AI & Us’-documentaireserie onderzoekt hoe AI achter de schermen onze portemonnee beïnvloedt

Dataiku heeft de vierde aflevering uitgebracht van de AI & Us-serie; een verkenningstocht naar hoe industrieën veranderen door steeds toegankelijkere AI. De nieuwe webserie onderzoekt hoe AI ons dagelijks leven verandert: van hoe we ons kleden, tot de loonkloof tussen mannen en vrouwen. In aflevering 4, ‘Money and the Machine’, gaat in op hoe technologie de toekomst van het bankieren (en mogelijk onze persoonlijke financiën) vormgeeft.

Een van de bekendste voorbeelden van kunstmatige intelligentie binnen het bankwezen is de chatbot. Dit komt deels doordat ze zo zichtbaar zijn voor de klant. Wie heeft er tegenwoordig nog nooit een interactie gehad met chatbots voor zaken zoals klantenservice? Die zichtbaarheid wordt in 2023 alleen maar groter door de hernieuwde belangstelling voor conversationele AI dankzij ChatGPT. Maar als je onder de motorkap kijkt, is er zoveel meer aan AI in het bankwezen dan je op het eerste gezicht zou denken.

De nieuwste aflevering van de AI & Us-serie gaat, aan de hand van experts van de Standard Chartered Bank en Dataiku, dieper in op de rol van AI binnen de banksector. In de nieuwe aflevering wordt onder andere gesproken over wat er de komende jaren mogelijk is – en zou kunnen zijn – met AI in de banksector. Bijvoorbeeld: Kan AI de volgende kredietcrisis voorspellen of zelfs voorkomen?

Everyday AI
Volgens Shaun McGirr, EMEA RVP of AI Strategy bij Dataiku, laat de nieuwe serie zien hoe AI een alledaags hulpmiddel aan het worden is binnen bedrijven, en niet alleen in het data science lab: “In AI & Us kijken we verder dan de voor de hand liggende use cases om te laten zien hoe de steeds lager wordende instapdrempel voor AI hele bedrijfstakken transformeert. Het was een voorrecht om te leren van mensen met compleet uiteenlopende perspectieven, of het nu doorgewinterde AI-experts zijn, relatieve nieuwelingen die een buitenproportionele impact hebben, of mensen met een breder perspectief op hoe veranderingen in de samenleving de invoering van AI stimuleren. Door de reeks heen hebben we ernaar gestreefd om de hype te doorprikken, buzzwords te neutraliseren en iedereen die aan AI werkt te herinneren aan hun verplichting om verantwoordelijk te handelen met het oog op de toekomst.”

Aflevering 4, ‘Money and the Machine’ is nu beschikbaar, en zal worden gevolgd door aflevering 5, The Gender Pay Gap. Abonneer je nu om op de hoogte te blijven van nieuwe afleveringen.

================================================================
Over Dataiku
Dataiku is het platform voor ‘Everyday AI’ dat bedrijven in staat stelt gebruik te maken van één centrale oplossing voor het ontwerpen, implementeren, besturen en beheren van AI- en analytische toepassingen. Sinds de oprichting in 2013 is het bedrijf toonaangevend in het democratiseren van data en het mogelijk maken van organisatiebrede samenwerking. Vandaag de dag gebruiken meer dan 450 bedrijven wereldwijd Dataiku om hun gebruik van data en AI te integreren en te stroomlijnen, waarbij verschillende use cases worden aangestuurd, van fraudedetectie tot supply chain optimalisatie. Blijf met ons verbonden op onze blog, Twitter (@dataiku) en op LinkedIn.

 

Dit artikel is een ingezonden bericht en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.

Deel dit bericht